تحول در درمان دیابت توسط درمان سه بعدی

به گزارش سیناپرس، این داربست‌ها که با چاپ زیستی سه بعدی تولید می ‌شوند، به آرامی آنتی ‌بیوتیک ‌ها را در یک دوره چهار هفته ‌ای آزاد می ‌کنند تا به طور موثر زخم را درمان کنند.

دیابت، یک بیماری مادام العمر است که باعث افزایش بیش از حد قند خون فرد می شود و در میان ده علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان قرار دارد. زخم پای دیابتی (DFU)، یکی از عوارض جدی دیابت است که تقریباً ۲۵ درصد از بیماران دیابتی را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورت شناسایی، بیش از ۵۰ درصد دچار عفونت هستند که بیش از ۷۰ درصد موارد منجر به قطع اندام تحتانی می شود.

استراتژی درمانی مورد نیاز برای بهبود موثر زخم پای دیابتی یک فرآیند پیچیده است که به چندین رویکرد درمانی ترکیبی نیاز دارد. در نتیجه، بار بالینی و اقتصادی قابل توجهی در درمان زخم پای دیابتی وجود دارد که اغلب این درمان ها ناموفق اند و منجر به قطع اندام تحتانی می شود.

تحقیقات جدید نتایجی را با پیامدهای قابل توجهی برای کیفیت زندگی بیمار و همچنین کاهش هزینه ها و بار بالینی در درمان زخم پای دیابتی نشان می دهد. تحقیقات اخیر بر روی داربست های حاوی دارو برای درمان زخم پای دیابتی متمرکز شده است. ساختار داربست یک حامل جدید برای انتقال سلول و دارو است که بهبود زخم را افزایش می دهد.

پروفسور دیمیتریوس لامپرو (Dimitrios Lamprou) محقق و سازنده این داربست در دانشکده داروسازی کوئینز در این باره اینگونه توضیح می دهد که این داربست‌ها مانند پنجره‌هایی هستند که پزشکان را قادر می ‌سازند تا به طور مداوم روند بهبودی را کنترل کنند.

پروفسور لامپرو در ادامه می گوید: قاب این پنجره دارای یک آنتی بیوتیک است که به کشتن عفونت باکتریایی کمک کرده و شیشه آن می تواند حاوی یک فاکتور رشد برای تشویق رشد سلولی باشد. این داربست دارای دو لایه مولکولی است که هر دو نقش مهمی در بهبود زخم دارند.

به گزارش سیناپرس، کیتی گلاور (Katie Glover) یکی دیگر از محققان این مطالعات از دانشکده داروسازی کوئینز، نتیجه می ‌گیرد: با استفاده از فناوری چاپ زیستی، داربستی با خواص مکانیکی مناسب برای درمان زخم ایجاد کرده ‌ایم که به راحتی می ‌توان آن را به اندازه زخم تغییر داد. این فناوری یک جایگزین کم ‌هزینه برای درمان‌ های فعلی زخم پای دیابتی ارائه می ‌کند که می ‌تواند درمان زخم دیابتی را متحول کند.

نتایج نشان داد: استفاده از این داربست ها وضعیت بیمار را بهبود بخشیده و در عین حال بار اقتصادی ناشی از افزایش سریع نرخ بیماری و نرخ درمان را که هر ساله در حال افزایش است، کاهش می دهد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Springer Link منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا