ابداع دستگاه گندزدای آب شیلات با قابلیت فتوکاتالیستی

به گزارش سیناپرس، یکی از مشکلاتی که در صنعت پرورش ماهی و شیلات وجود دارد، آلوده شدن میکروبی آب های استفاده شده در این حوزه است که می تواند تبعات زیست محیطی خطرناکی به دنبال داشته باشد. اما محققان یک استارتاپ نانویی موفق به ساخت فرآیندی با استفاده از نانوذرات شده اند که می تواند آلودگی های آب را در این صنعت به طور کامل از بین ببرند. 

میلاد عبدی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و عضو یکی از استارتاپ های حاضر در سیزدهمین نمایشگاه نانو می گوید: ما موفق به تولید دستگاه تصفیه میکروبی آب شیلات شده ایم. این دستگاه بر مبنای نانوذرات متخلخل کربن فعال با روکش اکسید روی کار می کند. به عبارتی، این نانوذرات متخلخل کربن فعال با اکسید روی به اصطلاح کُد شده و همچنین اشعه UV هم در آن استفاده شده که قابلیت فتوکاتالیستی را در نانوذرات ایجاد کند.

به گفته عبدی، ما ادعا نکرده ایم که با ساخت این دستگاه قادریم املاح سنگین را تصفیه کنیم اما این دستگاه بیشتر برای جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی و بحران های زیست محیطی  طراحی شده است. ساختار این دستگاه بر مبنای از بین بردن غشای میکروب ها و باکتری هاست. 

او ادامه می دهد: این دستگاه با الهام از حادثه ای که سال 95 در روستای گردشگری پالنگان در نزدیکی سنندج رخ داد، طراحی شده است. در این منطقه کارخانه های پرورش ماهی و شیلات به وفور یافت می شود. مشکلاتی که در این مراکز پرورش ماهی ایجاد شد، کل منطقه را به مدت دو سال آلوده کرده بود. ما همچنین با استفاده از تجربه هایی که از پیش داشتیم، نسبت به ساخت چنین دستگاهی اقدام کردیم. 

این عضو شرکت استارتاپی به سیناپرس می گوید: این دستگاه شامل یک مخزن 400 لیتری آب حاوی نانوذرات گرانول است که آب از قسمت ورودی ها وارد آن شده و خروجی آن 8 لیتر بر ثانیه است. آب پس از ورود تحت اشعه UV به مدت یک تا یک دقیقه و نیم داخل مخزن باقی مانده و سپس بعد از اثربخشی قابلیت فتوکاتالیستی، از مخزن به صورت آبی عاری از هرگونه میکروب و آلودگی خارج می شود. 

گرانول ها مانند کاتالیست عمل کرده و با آب مخلوط نمی شود بلکه قبل از خروج آب از مخزن، فیلتر شده و تنها آب 100 درصد میکروب زدایی شده از آن خارج می شود. 

این دانشجوی سنندجی اشاره می کند: که بازدهی این دستگاه برای تصفیه میکروبی آب و میکرواورگانیسم ها تقریبا 100 درصد است. این دستگاه به طور اختصاصی برای حوزه شیلات و نیز آبیاری باغات که مصرف آشامیدنی ندارند و تنها معضل آنها، آلودگی های میکروبی است. 

به گفته او، «دپی» این دستگاه تقریبا 8 لیتر بر ثانیه است. گرانول هایی که برای تصفیه آب ورودی به دستگاه استفاده می شوند، نیمه عمر دارند اما پیش بینی ما این است که تا 6 ماه نیاز به تعویض نداشته باشند. به گزارش سیناپرس، پس از این مدت هم با توجه به این که این دستگاه با دپی 8 لیتر بر ثانیه نیاز به دو کیلوگرم گرانول دارد. 

این دستگاه با توجه به جذب سرمایه اولیه ای که برای ساخت آن صورت گرفته قرار است تا پایان سال به تولید انبوه برسد و وارد بازار شود. 

 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا