مردان در امور مالی ریسک پذیرتر هستند

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج تحقیقات جدید، مردان پس از شنیدن جملات مثبت انگیزشی احتمالا ریسک های مالی بزرگی می کنند که این تأثیر در زنان به این اندازه آشکار نیست. در این راستا تیمی از محققان هلندی دو آزمایش آنلاین با مجموع ۶۹۳ شرکت کننده و یک آزمایش حضوری با ۱۹۳ دانشجو انجام دادند. خوشبختانه، اکثر شرکت ‌کنندگان ادعا کردند که به پیش ‌گویی اعتقادی ندارند. 

در هر یک از آزمایش ‌های آنلاین، از شرکت ‌کنندگان خواسته شد تا به یک برنامه فال که پیش ‌بینی ‌های مثبت، خنثی یا منفی بر اساس اطلاعاتی مانند تاریخ تولد و رنگ ‌های مورد علاقه‌ شرکت کنندگان می ‌دهد را امتیاز دهی کنند. سپس از آنها خواسته شد تا پرسشنامه ای در مورد ریسک های مالی پر کنند.

شرکت‌ کنندگان حضوری نیز از همین برنامه استفاده کرده و به آن امتیاز دادند و سپس از آنها خواسته شد در یک بازی واقعی قمار آنلاین شرکت کنند.

در ادامه  و در هر مطالعه، محققان دریافتند: جملات مثبت به طور قابل توجهی ریسک پذیری مالی شرکت کنندگان مرد را افزایش می دهد. اما این تأثیر برای شرکت‌ کنندگان زن سازگار نبوده و نتایج سه آزمایش نشان داد که پیش‌ گویی مثبت بر ریسک ‌پذیری زنان تأثیری نمی ‌گذارد یا تأثیر بسیار کمی بر آن دارد.

به گزارش سیناپرس، محققان در پژوهش های خود خاطرنشان می کنند : از آنجایی که بازده هر مطالعه محدود است، ممکن است تأثیرات فال در مقایسه با خطرات مالی بزرگتر اغراق آمیز باشد. با این وجود، محققان فکر می کنند نتایج تحقیقات آنها نشان می دهد که باید بررسی های بیشتری در مورد تأثیرات خرافه بر تصمیمات مالی انجام شود.

پژوهشگران همچنین یادآور می شوند: یافته های حاضر نشان می دهد که فال مثبت عامل مهمی برای ریسک مالی افراد است و به نظر می ‌رسد که این موضوع به ویژه برای مردان صادق است، حتی زمانی که ادعا می ‌کنند به خرافات اعتقادی ندارند.

به گفته پژوهشگران، این پارادوکس به خودی خود جالب بوده و به طور بالقوه برای درک رفتار افراد به عنوان تصمیم گیرندگان مالی یا در بازارهای مالی مهم است. 

شرح کامل این پژوهش جذاب در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS One منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا