برگزاری دومین جلسه اتاق فکر حکمرانی سلامت با موضوع بررسی سند تحول دولت

دکتر محمد اسماعیل مطلق رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گزارش کوتاهی از عملکرد دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در شش ماهه نخست سال جاری ارائه کرد و سپس گزارشی از جلسات نقد و بررسی سند تحول دولت بیان شد.

بر پایه این گزارش در ادامه حاضرین به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در این زمینه پرداختند.

ازجمله مهمترین نکات و محورهای ارائه شده در مورد سند تحول دولت می توان به باز ماندن فضای نقد سازنده در خصوص برنامه های دولت از جمله برنامه تحول، ایجاد ساز و کارهای مناسب در مورد وظایف تولیتی وزارت بهداشت، توجه به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان یکی از برنامه های تحول آفرین دولت و لزوم توجه به پیامد اقدامات تحولی در نظام سلامت (انتزاع آموزش، انتزاع بیمه و محدود سازی اختیارات هیات امنا) و آمادگی ساختارهای موجود برای این اقدامات و پیامدهای آن اشاره کرد.

همچنین استخراج احکام برنامه هفتم در حوزه سلامت مبتنی بر نکات مثبت در سند تحول دولت، تبیین سازو کارها و شیوه تعامل بخش دولتی با بخش خصوصی، رفع برخی مغایرت ها بین سند تحول و اسناد بالادستی، نقد روش کار و متدولوژی تدوین سند با تاکید بر میزان حضور ذینفعان و ذینقشان، لزوم توجه به برنامه های توسعه در کشورهای رقیب در منطقه وجهان و همچنین ابر روندهای جهانی (تغییر اقلیم، تکنولوژی، سرمایه ، مدیا، انرژی) و رویکرد تدریجی  در برخی راهبردها و اقدامات و ایجاد زیر ساختهای مناسب پیش از اقدام از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

براساس این گزارش در ادامه جلسه به موارد و نکاتی در خصوص برنامه های دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اشاره شد از جمله اینکه شورای عالی سلامت باید تعیین کننده های اجتماعی سلامت را در دستور کار خود قرار دهد واز پرداختن به امور اجرایی که وظیفه سایر حوزه هاست خودداری کند. همچنین تشکیل منظم جلسات شورای عالی سلامت و تعیین اولویت ها برای طرح در شورا از سایر موارد مورد اشاره بود.

شایان ذکر است در این نشست برخی از معاونین اسبق وزارت بهداشت و صاحب نظران  نظام سلامت از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و مدیران دانشگاهی نیز حضور داشتند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا