خطر شیوع آنفلوانزای پرندگان با آلودگی محیط به جیوه

به گزارش سیناپرس، بررسی های جدیدی که محققان بین الملل در خصوص ارتباط محیط با بیماری آنفلوانزای پرندگان انجام داده اند، نشان می دهند که آلودگی محیط به فلز سنگین جیوه، می تواند موجبات شیوع بیشتر این بیماری تنفسی و سخت در پرندگان آبزی وحشی و به دنبال آن، جوامع دیگر را افزایش دهد.

آلاینده‌های محیطی، با کاهش بقا و تولید مثل بر حیات وحش تأثیر می‌گذارند، اما برخی از این آلاینده‌ها همچنین می‌توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند و احتمال عفونت را افزایش دهند. 

محققان موسسه مهندسی سیستم های آکیما در آمریکا می گویند اردک‌هایی که در محیط خود در معرض جیوه هستند، معمولا میزبان آنفولانزای پرندگان نیز هستند، بنابراین درک این که آیا آلاینده‌ها بر عفونت آنفلوانزا تأثیر می‌گذارند برای حیات وحش، دام‌ها و سلامت انسان بسیار مهم است. 

آن ها اظهار داشته اند: ما در بررسی های خود دریافتیم اردک‌هایی که غلظت‌های جیوه بالاتری را در بدن خود دارند، بیشتر احتمال دارد که آنتی‌بادی‌هایی علیه آنفولانزا داشته باشند؛ امری که نشان‌دهنده عفونت در سال گذشته است. 

به گزارش سیناپرس، این نتایج نشان می دهد که آلودگی محیطی نه تنها می تواند به طور مستقیم بر سلامت حیوانات تأثیر بگذارد، بلکه با تغییر شیوع بیماری های عفونی نیز بر وضعیت سلامت آن ها موثر است.

این محققان معتقدند آلودگی جیوه احتمالا پرندگان آبزی وحشی را در برابر آنفلوانزای پرندگان آسیب پذیرتر می کند. در تحقیقی که توسط آن ها انجام شد، غلظت جیوه خون و نشانگرهای عفونت آنفلوانزا در 11 گونه اردک مهاجر زمستان گذران در ایالت کالیفرنیا اندازه گیری شد. 

نتایج نشان داد: اردک‌هایی که بالاترین سطح جیوه را داشتند، پنج برابر بیشتر احتمال داشت که آنتی‌بادی‌های آنفولانزا را در بدن خود داشته باشند که نشان‌دهنده بروز عفونت اخیر در آن ها است. به گزارش سیناپرس، به گفته این محققان، اگر چنین آلودگی های محیطی، شیوع بیماری های عفونی در میزبان های بسیار متحرک را افزایش دهند، اثرات فوق می توانند فراتر از منطقه آلوده نیز گسترش یابند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی را نشریه معتبر Proceedings of the Royal Society B منتشر کرده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا