رشد آموزش عالی در ایران بعد از انقلاب اسلامی چشمگیر است

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدعلی زلفی گل در دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان که با حضور استاندار گیلان و جمعی از مسئولان آموزش عالی صورت گرفت، گفت: فقط در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۷ هزار سند علمی از ایران در پایگاه‌های علمی معتبر بین المللی منتشر شد که ۳۵ درصد آنها با مشارکت بین المللی بوده است.

وی افزود: این آمار خود حاکی از آن است که خارجی ها پذیرفته‌اند که محققان ما با آنها کار کنند زیرا  دانشمندان ما داشته‌های علمی و تخصصی بالایی دارند.

وی تصریح کرد: از سویی این آمار نشان می‌دهد ایران در مرجعیت علمی جایگاه خاص خود را دارد حال آنکه قبل انقلاب یک دانشگاه و دانشمند بین المللی نداشتیم و امروز ۶۰۰ نفر از دانشمندان یک درصد بین المللی را داریم و بیش از ۱۵۰ هزار دانشجوی دکترا در کشور تحصیل می کنند ، در حالی که قبل انقلاب اسلامی اصلا دوره دکترا نداشتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز وجود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور افتخار بزرگی است، گفت: زمانی (اول انقلاب) فقط ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور داشتیم در حالی که امروز فقط ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی داریم که در کشور تحصیل می‌کنند.

زلفی‌گل ادامه داد: در گذشته تعداد افرادی که در روستا تحصیلات دیپلم داشتند به اندازه انگشتان دست هم نبود اما امروز همه جوانان ما تحصیل کرده دانشگاه هستند و خانه‌های روستاییان ما همه نوع امکانات و رفاهیات را دارند و در واقع اتفاقتات بزرگی رخ داده اما ما نمی بینیم.

 در نقد عملکردها نباید خدمات جمهوری اسلامی نادیده گرفته شود
وزیر علوم در ادامه گفت: در نقدهای سیاسی به جناح رقیب و عملکردها نباید خدمات گسترده و دستاوردهای جمهوری اسلامی نادیده گرفته شود.

امروز خطه سرسبز گیلان از جمله مناطقی است که جلوه روحیه جهادی و خدمت به نظام جمهوری اسلامی در آن مشهود است.

وی عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات بزرگی در کشور رخ داده و تحولات وسیعی در حوزه های مختلف شکل گرفته اما یکی از ایرادات برجسته ما همواره این بوده که در میان انتقادات سیاسی و نقادی ها به جمهوری اسلامی ظلم می کنیم و خدماتی که جمهوری اسلامی انجام داده را نمی بینیم.

این عضو هیئت دولت با تاکید بر اینکه این ظلمی بزرگ و بی انصافی به نظام جمهوری اسلامی است که این همه تحولات و اقدامات سازنده را نادیده بگیریم چنانکه قبل از انقلاب اسلامی چند دانشگاه با ظرفیت محدود در کشور داشتیم حال آنکه امروز دانشگاه‌ها به قدری گسترده شده که حتی در مناطق روستایی هم این دسترسی ها بسیار راحت است، پارک های علم و فناوری و مراکز دانش بنیان وجود نداشت.

 وی تصریح کرد: در هر حوزه ای نگاه و بررسی اجمالی داشته باشیم این خدمات گسترده است چنانکه قبل انقلاب جاده هامحدود و باریک بود و تردد در مسیری مثل تهران – همدان ساعتها زمان می برد اما امروز وضعیت راهها و جاده ها، بزرگراه، آزادراه و راه آهن و غیره بسیار این ترددها را در جای جای این کشور بسیار سهل نموده است.

وی تصریح کرد : در اوایل انقلاب و شروع جنگ حتی امکان تولید سیم خاردار نداشتیم و امروز امکان صدور پهپاد داریم نباید این همه تحولات را با نگاه سیاسی ببینم

زلفی‌گل با اشاره به سفر یکی از اساتید خارجی به ایران در جریان دعوت یک تشکل دانشجویی گیلان، گفت: این فرد در بازدید از تهران و مناطق آزاد و غیره شوکه بود زیرا تصورش از ایران یک جامعه بدوی بود و در واقع دشمنان ما تلاش می کنند چهره نامناسبی از کشور و نظام ما نشان دهند، ما باید حواسمان باشد وبه گونه ای عمل کنیم که قدردان جمهوری اسلامی باشیم.

وزیر علوم افزود: نباید خدمات نظام نادیده گرفته شود و انشالله روزهای خوبی را هم در سایه این تلاش ها شاهد خواهیم بود.

مسئولان این دولت مجاهدانه با همدلی و وفاق خدمت می کنند

امام جمعه گیلان هم در این دیدار گفت: در این دولت با عملکرد جدید انقلابی و وزار و مسئولانی که شب و روز کار می کنند و همه مجاهدانه در عرصه خدمت به مردم حضور دارند مواجهیم که به طور قطع آثار ارزشمندی هم در جامعه خواهد داشت و دعاگوی شما هستیم.

آیت الله رسول فلاحتی افزود: بر خلاف گذشته در استان گیلان هم مجموعه ای که در راس آن آقای عباسی استاندار این خطه حضور دارند با وفاق و همدلی خوبی برای ارتقا همه جانبه استان تلاش می کنند.

 وی عنوان کرد: یکی از شاخص های عمده در این توسعه و پیشرفت در هر جامعه ای دانشگاه است که مرکز رشد و بالندگی فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی است.

وی گفت: شما در وزارت علوم کار بزرگی عهده دار هستیم از آن‌رو که تمامی سرمایه های کشور از آنجا پرورش می یابند و دانشگه مادر بسیاری از امور و توسعه در همه بخش‌هاست و هر اصلاح و بهبودی از آنجا سرچشمه می گیرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان افزود: از سال ۵۵ که دانشگاه در گیلان احداث شد تا امروز ۹ دانشگاه در این استان راه اندازی شده و فقط در دانشگاه آزاد بالغ بر ۳۳ هزار دانشجو داریم و در این میان تقویت و استفاده از ظرفیت دانشجویان و چهره های دانشگاهی ایده پرداز برای رفع مسائل و مشکلات استان مهم است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در این حوزه از جمله خوابگاهی گفت: دانشگاه علوم پزشکی در راستای بهبود و افزایش خوابگاه‌های دانشجویی تلاش خوبی داشته و برای تقویت روند  توسعه وفاق ملی ارزشمندی در استان شکل گرفته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا