مردان از مصرف فست فود خودداری کنند

به گزارش سیناپرس، تیمی به رهبری محققان دانشگاه تافتس و دانشگاه هاروارد کشف کرده اند که مصرف زیاد غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر سرطان روده بزرگ، مرتبط است.

در این مطالعه، محققان دریافته اند،: مردانی که میزان بالایی از غذاهای فوق فرآوری شده مصرف می کنند، 29 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.

محققان گفته اند: گوشت های فرآوری شده، که بیشتر آنها در دسته غذاهای فوق فرآوری شده قرار می گیرند، یک عامل خطر قوی برای سرطان روده بزرگ هستند. غذاهای فوق فرآوری شده همچنین دارای قندهای افزوده بالا و فیبر کم هستند که به افزایش وزن و چاقی کمک می کند. چاقی یک عامل خطر ثابت برای سرطان روده بزرگ محسوب می شود.

دانشمندان، داده های بیش از 200 هزار شرکت ‌کننده (160 هزار زن و 50 هزار مرد) را از سه مطالعه بزرگ که مصرف رژیم غذایی افراد را ارزیابی کرده ‌بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

اگرچه در مردان، ارتباط واضحی بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با موارد سرطان روده بزرگ در دیستال روده وجود داشت، اما این مطالعه افزایش خطر کلی، برای زنانی که مقادیر بیشتری از این غذاها را مصرف می ‌کردند، پیدا نکرد.

تیم تحقیقاتی، دریافتند: قوی ترین ارتباط بین سرطان روده بزرگ و غذاهای فوق فرآوری شده در میان مردان از گوشت، مرغ یا محصولات آماده بر پایه ماهی ناشی می شود.

این تیم همچنین دریافتند : مصرف بیشتر نوشیدنی ‌های شیرین ‌شده با قند، مانند نوشابه، نوشیدنی‌ های میوه ‌ای، و نوشیدنی ‌های حاوی شیر شیرین، با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، همه غذاهای فوق فرآوری شده با توجه به خطر سرطان روده بزرگ، به یک اندازه مضر نیستند. محققان توضیح داده اند، ما یک ارتباط معکوس بین غذاهای لبنی فوق فرآوری شده مانند ماست و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان زنان پیدا کردیم. هرچند به طور کلی، ارتباطی بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان زنان وجود نداشت.

اگرچه غذاهای فوق فرآوری شده اغلب با کیفیت پایین رژیم غذایی همراه هستند، اما عواملی فراتر از کیفیت پایین رژیم غذایی غذاهای فوق فرآوری شده می تواند بر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، تأثیرگذار باشند.

محققان اظهار داشته اند: نقش بالقوه افزودنی‌ های غذایی در تغییر میکروبیوتای روده، ترویج التهاب، و آلاینده‌ هایی که در طی فرآوری یا هنگام بسته ‌بندی مواد غذایی ایجاد می شوند، همگی ممکن است در رشد سرطان موثر باشند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در مجله The BMJ منتشر شده اند.

ترجمه: مهگل غفاری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا