استفاده از کاتالیزور پلاتین مایع با هدف حفظ محیط زیست

به گزارش سیناپرس، تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه‌ های نیو ساوت ولز سیدنی و RMIT ملبورن کشف کردند که استفاده از مقادیر کمی پلاتین به شکل مایع همراه با گالیم مایع،  صنایع را از دمای بسیار بالاتری که معمولاً در فرآیند مهندسی شیمی مورد نیاز است، بی نیاز می‌ کند. 

به طور سنتی، پلاتین حالت جامد باید 10٪ از سیستم کاتالیزوری مورد نیاز برای ایجاد واکنش های شیمیایی را شامل شود.  این موضوع در حالی است که استفاده از فلز فوق با نقطه ذوب نزدیک به ۱۷۷۰ درجه سانتیگراد، می تواند بسیار گران بوده و برای محیط زیست نیز مخرب باشد.

محققان طی مطالعات اخیر خود دریافتند هنگامی که گالیم در یک مقدار مشخص و برابر با یک هزارم نسبت پلاتین حالت جامد مورد نیاز در یک کاتالیزور ، ترکیب شود، پلاتین مایع محلول به دست آمده و استفاده از این فلز به مراتب مقرون به صرفه تر شده و برای محیط زیست تبعات کمتری در پی دارد.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، گالیم دارای نقطه ذوب زیر ۳۰ درجه سانتیگراد است که کمتر از ۲ درصد آن در پلاتین حالت جامد مورد استفاده قرار می گیرد. پژوهشگران امیدوارند با کمک این روش جدید، مقادیر بسیار کمتر پلاتین استفاده شده بتواند ذخایر طولانی ‌تری را تضمین کرده و از طریق دست یابی به دمای پایین‌ تر مورد نیاز به فرآیندهای صنعتی پایدارتر کمک کند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Chemistry منتشر شده است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا