بررسی بازار کار، نرخ بیکاری و فرصت‌های شغلی در بندر عباس

بندرعباس با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد، از مقاصد گردشگری مهم ایران نیز به شمار می‌آید. در این مقاله به بررسی بازار کار، نرخ اشتغال و بیکاری و وضعیت استخدام بندر عباس در سال 1401 می‌پردازیم.

بازار کار و منابع درآمدی مهم بندرعباس

عمده درآمد این منطقه از حوزه‌های گردشگری، صنایع غذایی، واردات و صادرات، کشتی‌سازی و صید آبزیان است. با رشد روزافزون تکنولوژی و افزایش تعداد کاربران اینترنت، مشاغل سنتی نیز به سمت تبدیل شدن به مشاغل آنلاین رفته‌اند، با این وجود، همچنان تعداد آگهی‌های استخدام و فرصت‌های شغلی مرتبط با مشاغل حوزه فناوری در مقایسه با کسب و کارهای سنتی در بندرعباس کمتر است.

به طور کلی باتوجه به تعداد آگهی‌ استخدام منتشر شده در این شهر، می‌توان گفت بندرعباس در حال حاضر از وضعیت اشتغال و کاریابی خوبی برخوردار نبوده و نیاز است با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، فرصت‌های شغلی بیشتری برای کارجویان این شهر فراهم شود. برای استخدام در شرکتهای بندرعباس به این صفحه سر بزنید.

نرخ اشتغال و بیکاری بندرعباس

از آنجایی که نرخ اشتغال و بیکاری به طور رسمی برای استان‌ها اعلام می‌شود، با بررسی نرخ مرتبط با استان می‌توان تاحدودی وضعیت اشتغال و بیکاری مراکز استان‌ها را نیز بررسی کرد. استان هرمزگان با داشتن نرخ مشارکت اقتصادی 50.6 درصدی، بالاترین نرخ اشتغال را در میان استان‌های کشور دارد. با در نظر داشتن نقش مهم بندرعباس در صادرات و واردات کشور، بخش مهمی از بالا بودن نرخ اشتغال استان را می‌توان مربوط به بندرعباس دانست.

در سال گذشته شاهد کاهش نرخ بیکاری در کشور از 9.6 به 9.4 بودیم. استان هرمزگان نیز با کاهش نرخ بیکاری از 18.2 به 13.2 درصد روبرو بوده و از موفق‌ترین استان‌های کشور در کاهش نرخ بیکاری به شمار می‌آید.     

فرصت های شغلی بندرعباس مربوط به چه حوزه‌هایی است؟

صنعت و معدن

وجود شرکت پالایش نفت بندرعباس، منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس، و وجود بیش از 200 معدن در استان هرمزگان، باعث شده تا فرصت‌های شغلی بسیاری در حوزه صنعت و معدن برای کارجویان بندرعباس فراهم شود. شرکت پالایش نفت بندرعباس، مدرن‌ترین پالایشگاه پالایش نفت خام خاورمیانه است که تعداد منابع انسانی آن به بیش از هزاران نفر می‌رسد. منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی و معدنی نیز به تنهایی بیش از 13 هزار نفر نیروی انسانی دارد.
استخدام مهندس ناظر، بازرس کالیبراسیون مخازن ذخیره نفتی، سرپرست دفتر فنی و حسابدار پروژه، تعدادی از فرصت‌های شغلی مرتبط با حوزه صنعت و معدن در بندرعباس هستند.

حمل و نقل

از آنجایی که اصلی‌ترین راه صادرات و واردات کشور در بندرعباس حمل و نقل دریایی است، این حوزه اهمیت زیادی در رشد و توسعه اقتصادی بندرعباس و کل کشور دارد. در حدود 55 درصد از کل صادرات و واردات کشور از بندر شهید رجایی بندرعباس انجام می‌شود. در کنار حمل و نقل دریایی، راه‌آهن بندرعباس نیز ظرفیت بالایی در جابجایی مسافر و حمل بار به پایتخت دارد.

استخدام تکنسین ایمنی، مهندس ناظر، تکنسین فنی و کارشناس عملیات، تعدادی از فرصت‌های شغلی مرتبط با حوزه حمل و نقل بندرعباس هستند.

گردشگری و صنایع دستی

باتوجه به وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد، بندرعباس از مقاصد مهم گردشگری ایران محسوب می‌شود. هر چند، کاهش سفرها پس از دوران پاندمی کرونا باعث افت درآمد حاصل از این حوزه شده است، همچنان گردشگری را می‌توان از منابع درآمدی مهم بندرعباس دانست. فرصت‌های شغلی این حوزه کمتر در آگهی‌های استخدامی به چشم می‌خورند و بیشتر اشتغالزایی آن به صورت سنتی و محلی است. معمولا راهنمایان تور محلی به صورت مستقل فعالیت می‌کنند. همچنین، فروش صنایع دستی و سوغات بندرعباس نیز بیشتر فعالیتی سنتی است که افراد و خانوارها به صورت مستقل به آن مشغول هستند.

کشاورزی و صید آبزیان

استان هرمزگان بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات کشاورزی و از قطب‌های مهم کشاورزی ایران است، اما عمده محصولات کشاورزی در اطراف بندرعباس و خارج از این شهر کشت و برداشت می‌شود. بخش زیادی از تولیدات کشاورزی این استان از طریق بنادر تجاری مهم بندرعباس صادر می‌شوند. انواع سبزیجات و صیفی‌جات، مرکبات، انبه و خرما از مهم‌ترین تولیدات استان هرمزگان هستند.

صید آبزیان در شهر بندرعباس رونق بسیاری داشته و فرصت‌های شغلی خوبی را برای ساکنین این شهر فراهم کرده است. با توجه به صید گونه‌های خاص آبزی، صادرات آبزیان نیز از منابع درآمدی مهم بندرعباس محسوب می‌شود. عمده فعالیت و شروع به کار در این حوزه به صورت سنتی انجام شده و معمولا فرصت‌های شغلی مرتبط با این حوزه کمتر در آگهی‌های استخدام بندرعباس به چشم می‌خورند.

جمع‌بندی

استان هرمزگان و شهر بندرعباس اهمیت اقتصادی ویژه‌ای برای کشور دارند. با وجود کاهش نرخ بیکاری و بالا بودن میزان مشارکت اقتصادی استان هرمزگان، همچنان نرخ بیکاری بندرعباس بالا بوده و این شهر نیازمند تحلیل اقتصادی بیشتر و اجرای برنامه های توسعه برای بهبود وضعیت کاریابی و استخدام است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا