روایت کلاهبرداری با رویای کار در کانادا

به گزارش سیناپرس، این روزها با یک گشت و گذار ساده در شبکه های اجتماعی می توانید ده ها شرکت مهاجرتی را پیدا کنید که هر یک با وعده های رنگارنگ و بعضا عجیب و غریب، مدعی هستند شما را بدون داشتن تخصص خاص یا حتی داشتن مهارت زبانی به کشورهای اروپایی یا آمریکا، استرالیا و کانادا می فرستند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از هموطنان ما به دام این شرکت های به اصطلاح مهاجرتی افتاده و پول و عمر و از همه مهمتر رویاهای خود را بربادرفته می بینند.

در این گزارش به طور خاص به بررسی عملکرد شرکت مهاجرتی (و. ن) با مدیریت فردی به نام (م. ش. ف)  پرداخته ایم.
به ادعای خودش دارای بیش از ۱۷۰۰ مشتری است که هر کدام از آن ها مبالغی بین ۲ تا ۱۵ هزار دلار به این شرکت پرداخت کرده اند. در حال حاضر مدیر این شرکت مهاجرتی که دفتر آن در یکی از برج های مشهور حوالی میدان ونک قرار دارد، متواری بوده و در یکی از کشورهای همسایه ساکن است و شرکت تعطیل و کارمندان و همدستان وی نیز توسط دادگاه فراخوانده شده اند.

داستان از کجا شروع شد؟

بیشتر مالباختگان این پرونده، طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ بر اساس وعده های دروغ و تبلیغات شرکت (و . ن) با هدف گرفتن یک فرصت شغلی به این شرکت مراجعه و قراردادی را منعقد کردند. گفتنی است این شرکت خود را نماینده رسمی وب سایت های مشهور کاریابی Indeed  و Glassdoor معرفی می کرد و حتی در تابلوهای معرفی شرکت و تزئینات داخلی خود نیز از لوگوی این سایت های بین بین المللی بهره می برد.

برای بررسی صحت این موضوع، طی ایمیلی رسمی از شرکت Indeed نسبت به داشتن نماینده در ایران استعلام گرفته شد که این شرکت در پاسخ به وضوح اعلام کرد در ایران هیچ نماینده ای نداشته و از افرادی که با این شرکت قرارداد داشتند درخواست کرد به مقامات قضایی ایران شکایت کنند.

در حال حاضر صدها مورد شکایت از شهرهای مختلف کشور علیه این شرکت و آقای (م . ش.ف) در دادسرای ناحیه ۳ تهران بزرگ ثبت شده است و پرونده در مرحله بازپرسی قرار دارد.

متاسفانه نبود نظارت کافی از سوی مراجع ذی صلاح در این حوزه از جمله وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کار و … مسیر کلاهبرداری را  برای شرکت هایی همچون (شرکت و . ن ) با سواستفاده از شرایط بیکاری و تمایل بسیاری از افراد جامعه  برای مهاجرت، با گذاشته است تاجایی که به ادعای خود مدیرعامل شرکت ( و . ن) ۱۷۰۰ مشتری با پرداخت مبالغی سنگین وآن هم به دلار ، با حسابی سرانگشتی می توان دریافت که جمعا چند میلیون دلار به جیب زده اند .

گفتنی است آقای ( م . ش. ف) به دفعات خود را رابط و نماینده نهادهای امنیتی و اطلاعاتی معرفی کرده و فایل های صوتی این موارد در اختیار خبرگزاری سینا قرارداده شده است، و در صورت نیاز به مقامات مربوطه ارائه خواهد شدکه جا دارد برای صیانت از آبرو و بستن راه های کلاهبرداری به روی چنین افرادی نیز ارگان های ذیربط نیز به ماجرا ورود کنند.

نحوه عملکرد این شرکت طی سال های ۱۳۹۷ تا اسفند ماه سال گذشته، به این شکل بود که وی بدون داشتن ارتباط واقعی، از وب سایت های کاریابی کانادا، آلمان و … موقعیت شغلی متناسب با شرایط متقاضیان یافته و سپس ضمن عقد قرارداد، از آن ها یک سوم مبلغ کل که رقمی بین ۹ تا ۱۵ هزار دلار بود را دریافت می کرد.

گفتگو با شاکیان، آقای (م . ش ف) نشان می دهد که وی با وعده و عیدهای واهی به دنبال کلاهبرداری از مردم بوده است،  تاجایی که اگر فردی مهارت در زبان انگلیسی هم نداشت می توانست با پرداخت مبالغی بین ۲ تا ۴ هزار دلار این مشکل را رفع کند.

همچنین نامبرده در دوره همه گیری کرونا مدعی شده است که  می تواند شرایط تزریق واکسن های فایزر و مدرنا را برای متقاضیان فراهم کند( که این نیز جای تامل دارد و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی هم باید درجریان این موضوع قرار بگیرند )و در نهایت با دریافت مبالغی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان از مشتریان موسسه خود  پول دریافت کرده است.(که مستندات این موارد به خبرگزاری سینا ارسال شده است)

قرنطینه ناشی از کرونا فرصتی طلایی برای شرکت (و . ن) و مدیر عامل آن فراهم کرد تا بتواند زمان بیشتری خریداری کرده و با مستمسک قرار دادن تعطیلی کشورها و بسته شدن مرزها، از اعتراض مشتریان جلوگیری کند. وی در طول این مدت با ادعای پیشبرد پرونده اقساط  مشتریان و قربانیان را نیز دریافت کرده ،درحالی که همه این موارد جز کلاهبرداری و سرکیسه کردن مردم چیزی نبوده است.

به گزارش سیناپرس، در نهایت از زمستان سال گذشته و پایان نسبی همه گیری کرونا و باز شدن مرزها، وی با ایجاد پروفایل های ساخته شده با مدارک جعلی و اخذ ۳۰۰ دلار از هر نفر، مشتریان  را برای انگشت نگاری به ترکیه فرستاد. 

گفتنی است، وی با بهره گیری از شرایط ناشی از کووید ۱۹، اعلام کرده بود، کلیه مصاحبه های کاری با کارفرمای خیالی، باید به صورت آفلاین و در قالب یک ویدئوی ضبط شده به شرکت (و . ن) تحویل داده شود.

از سوی دیگر بررسی گواهی مجوز کار صادر شده از سوی اداره کار کانادا که LMIA نامیده می شود، نیز نشان می دهد که این مدارک جعلی بوده و دارای ایرادات و مشکلات اساسی و بسیار ابتدایی است که نشان می دهد آقای (م . ش . ف) حتی در جعل اسناد فوق نیز تبحر نداشته و نامه هایی دارای اشکالات متعددی جعل کرده است. (این اسناد در اختیار خبرگزاری بوده و در صورت نیاز به مراجع قانونی ارائه خواهد شد.)

لازم به ذکر است، مدیر عامل این شرکت به هیچ یک از مشتریانی که قرارداد با این شرکت داشتند، هیچ اطلاعاتی از کارفرما، وکیل احتمالی در کشورهای کانادا، آلمان و … را نداده و به هیچ عنوان اطلاعاتی از روند پرونده در اختیارشاکیان قرار نداده است.

متاسفانه با سپری شدن موعد صدور ویزا و در پی درخواست نوت و گزارش پرونده از سوی تعدادی از متقاضیان از اداره مهاجرت کانادا ، مشخص شد کلیه مدارک ارسالی از سوی فرد خاطی ( م . ش. ف) جعلی بوده و این موضوع موجب رد شدن پرونده افراد شده است.  همچنین این نکته بسیار مهم است که بارگزاری مدارک فوق در پرونده های مهاجرتی قربانیان این شرکت، باعث بروز مشکلاتی برای شاکیان این کلاهبرداری شده و حتی می تواند نام آن ها را به فهرست سیاه کشورهای مقصد وارد کند.

طبق اطلاعات گرفته شده از این پرونده کلاهبرداری، طی ماه های گذشته آقای (م . ش . ف) از ایران متواری شده و تنها از طریق واتس اپ با برخی افراد و مشتریان جدید در ارتباط بوده و همچنان از آن ها مبالغی دریافت می کند. گفتنی است بسیاری از مدارک هویتی، شناسایی و تحصیلی قربانیان این پرونده همچون سند ازدواج، کارت ملی، گذرنامه ، مدارک تحصیلی و … همچنان در اختیار شرکت (و . ن) و آقای (م . ش . ف )بوده و امکان سو استفاده از آن ها نیز کماکان وجود دارد.

اطلاعات موجود نشان می دهد، مدیر عامل فراری این شرکت مهاجرتی تنها از وزارت میراث فرهنگی دارای مجوز ارائه خدمات سفر بوده که طبق گزارش گرفته شده خبرگزاری ایسنا یک ماهی است که باطل شده است و همچنین این موسسه هیچ مجوزی مبنی بر ارائه خدمات کاریابی خارجی نداشته و تنها با ثبت شرکتی قانونی با عنوان (د . آ . م موسوم به و . ن ) در نبود نهادهای نظارتی از حفره های قانونی این حوزه نهایت سوء استفاده را کرده است.

گفتگوی خبرنگار سیناپرس با قربانیان این پرونده حاکی از  وارد آمدن آسیب های مالی، روحی، روانی و خانوادگی بسیار جدی بر شاکیان است  تاجایی که برخی از آن ها با فشار این شرکت و شخص مدیر عامل آن، خانه و زندگی خود را فروخته و در اختیار او قرار داده اند.   

خوشبختانه بنابر اسناد موجود در حال حاضر قوه قضاییه در حال پیگیری این پرونده با صدها شاکی بوده و پرونده در مرحله بازپرسی قرار دارد.  

در خاتمه گفتنی است صدها نفر از شاکیان این پرونده در گفتگو با خبرگزاری سینا، از کلیه مقامات مسوول درخواست کمک کرده و تقاضا دارند تمهیداتی اندیشیده شود که فرد کلاهبردار متواری و کلیه همکاران و همدستان وی در شرکت (و. ن) دستگیر شده و در برابر قانون پاسخگو باشند.  

به گزارش سیناپرس؛ فروش ویزا اگرچه از سال ۱۳۸۰ در شمار فعالیت‌های آژانس‌های گردشگری آمده است، اما از سال ۱۳۹۸ در بخشنامه‌ای به دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شد تبلیغ و فروش «ویزای تضمینی» ممنوع است. مسؤولان گردشگری پیش‌تر گفته بودند از آن‌جا که «تعهد ویزای تضمینی» کشورها از جمله کانادا، استرالیا و حوزه شنگن، «غیرقانونی» بوده، این امر صرفاً با هدف سوء استفاده مالی توسط برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد.

با وجود این تذکر، اما ویزافروشی و تبلیغات مهاجرتی بدون کنترل و نظارت رواج دارد و معمولا تا شکایتی مطرح نشود، ‌نظارت قبلی صورت نمی‌گیرد.

*گفتنی است، تمامی اسناد و مدارک به خبرگزاری سینا ارسال شده است و در صورت نیاز به مراجع قانونی ارائه خواهد شد.

 

گزارش:ندا جوادهراتی

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا