سازهای بادی باعث انتقال کرونا نمی شوند

به گزارش سیناپرس، کرونا باعث لغو بسیاری از کنسرت ها در سراسر جهان شده و تا حد زیادی صنعت موسیقی زنده را نابود کرده است. از آنجایی که تصور می شد ازدحام جمعیت خطرناک بوده و دمیدن در سازهای بادی باعث شیوع کرونا می شود،  رویدادها و جشنواره های متعددی در سراسر جهان به تعویق افتاده و لغو شد.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا طی مطالعه ای با همکاری نوازندگان ارکستر فیلادلفیا دریافتند که سازهای بادی  در واقع ذرات هوا را بسیار کندتر از سرفه و عطسه وارد محیط می کنند.

طی این مطالعه،  محققان ذرات معلق موجود در هوا را با لیزر ردیابی و از یک شمارنده ذرات برای اندازه‌ گیری غلظت هوای خروجی از لوله سازها استفاده کردند. با ترکیب نتایج، پزشکان معادله ساده ای را برای توصیف سرعت خروج آئروسل ها از سازهای بادی ایجاد کرده و آن را اندازه گیری کردند.

محققان دریافتند: سرعت خروجی هوا از سازهای بادی بسیار کمتر از سرفه و عطسه بوده و غلظت و توزیع اندازه آنها مشابه حرف زدن عادی و تنفس است.

به گزارش سیناپرس، بررسی و ترسیم جریان خروجی از لوله سازهای بادی با استفاده از تکنیک لیزری، نشان می دهد که در پراکندگی آئروسل از سازهای بادی موسیقی در حد قابل قبول است. در واقع محققان توصیه می کنند نوازندگان سازهای  بادی فقط باید از نظر اجتماعی از یکدیگر و دیگران فاصله بگیرند و نیازی به ممنوعیت استفاده از این سازها در هنگام شیوع کرونا نیست.

مطالعات انجام شده نشان می دهد در  اکثر سازها، خروجی هوا حدود دو متر از دهانه آن به پایان می رسد. در نتیجه، محققان توصیه می‌کنند که نوازندگان بادی باید مانند افراد دیگر دو متر از هم فاصله داشته باشند.

به گزارش سیناپرس، پائولو آرراتیا پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی از دانشگاه پنسیلوانیا در این رابطه می ‌گوید: در حالت ایده ‌آل، نوازندگان نزدیک یکدیگر می ‌نشینند تا بهترین صدا را تولید کنند، اما چنین تنظیمی در طول همه ‌گیری کووید به یک موضوع تبدیل شد. ما از کشف این موضوع که میزان ذرات خروجی از سازهای بادی تولید شده در حد گفتار معمولی است، شگفت زده شدیم. من انتظار سرعت جریان و غلظت آئروسل بسیار بالاتری را داشتم.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی  Physics and Fluids منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا