روشی برای تقویت سلامت روده در برابر آلرژی های غذایی

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی های غذایی، هنگام قرار گرفتن در معرض غذاهای خاص، علائمی را تجربه می کنند که در برخی موارد ممکن است شدید یا کشنده باشند و زندگی فرد را به خطر بیاندازند. یک ترکیب باکتریایی به نام بوتیرات که توسط میکروبیوم‌ های سالم ساخته می ‌شود، در برابر واکنش‌ های آلرژیک موثر است، اما از آنجا که بوتیرات بو و مزه بسیار بدی مشابه کره ترش دارد، مصرف خوراکی آن مطلوب نیست.

اخیرا، دانشمندان دانشگاه شیکاگو، روشی بهتر برای رساندن این ترکیب به بدن کشف کرده اند و گزارش داده اند که میسل‌ های پلیمری (polymeric micelles) آن ‌ها، در برابر آلرژی بادام ‌زمینی در موش ‌ها مؤثر است. این درمان می تواند روزی با انواع مختلفی از آلرژی های غذایی و بیماری های التهابی مقابله کند.

برخی از باکتری ‌های موجود در میکروبیوم روده، متابولیت ‌هایی مانند بوتیرات تولید می‌ کنند که رشد باکتری ‌های مفید را تقویت کرده و پوشش روده را حفظ می ‌کنند. اگر میکروبیوم فرد ناسالم و فاقد این باکتری ‌های تولید کننده بوتیرات باشد، بخش هایی از غذای نیمه هضم شده می ‌تواند از روده به بیرون نشت کرده و واکنش ایمنی ایجاد کند که منجر به علائم آلرژیک می‌ شود.

محققان گفته اند، علاوه بر بو و طعم بد، بوتیرات قبل از رسیدن به مقصد در قسمت تحتانی روده هضم می شود. برای غلبه بر این چالش‌ها، پژوهشگران، یک سیستم تحویل جدید طراحی کردند. به گزارش سیناپرس، آن ها بوتانویلوکسی اتیل متاکریلامید را با متاکریلیک اسید پلیمریزه کردند. پلیمرهای به‌ دست ‌آمده در توده ‌ها، یا میسل ‌های پلیمری، که زنجیره ‌های جانبی بوتیرات را در هسته ‌شان جمع می ‌کردند، جمع‌ آوری ‌شدند، بنابراین بو و طعم بد ترکیب را پنهان می ‌کردند.

محققان این میسل ‌ها را در سیستم گوارشی موش‌ هایی که فاقد باکتری‌ های سالم روده یا پوشش مناسب روده بودند، قرار دادند. این درمان تا حدودی با افزایش تولید پپتیدهایی که باکتری ‌های مضر را از بین می ‌برند، سد محافظتی روده و میکروبیوم را بازسازی کرد، و از این طریق فضایی برای باکتری ‌های تولید کننده بوتیرات ایجاد کرد.

پژوهشگران اضافه کرده اند، از نظر تئوری، می توان این استراتژی را به طور گسترده برای درمان هر نوع آلرژی غذایی از طریق تعدیل سلامت روده به کار برد.

به گزارش سیناپرس، محققان نتایج تحقیقاتی خود را در نشست پاییز انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه کرده اند.

ترجمه: ندا جوادهراتی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا