کشف فسیل‌ های بی‌نقص، از ماهی های دوران ژوراسیک در بریتانیا

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، مزرعه ای در انگلستان که منبعی نامحتمل طلقی می شد یک برگ برنده از دوران ژوراسیک بود: گنجینه ای از فسیل های 183 میلیون ساله در حومه گلوسسترشر در کوتس ولدز، در زیر خاکی که در حال حاضر زیر سم گاوهای در حال چرا پایمال شده است یافت شد، محققان اخیرا بقایای فسیل شده ماهی، خزندگان دریایی غول پیکر به نام ایکتیوسورها، ماهی مرکب، حشرات و دیگر حیوانات باستانی را کشف کردند که قدمت آنها به دوران اولیه دوره ژوراسیک (201.3 میلیون تا 145 میلیون سال پیش) بازمی گردد. 

از بیش از 180 فسیلی که در حین حفاری ثبت شد، یکی از نمونه های برجسته یک سر ماهی سه بعدی کاملا حفظ شده بود که متعلق به Pachycormus، یک جنس منقرض شده از ماهیان پرتو افکن بود. این فسیل که محققان آن را در یک گره سنگ آهکی سخت شده که از خاک رس بیرون زده بود، یافتند، به خوبی حفظ شده بود و حاوی بافت‌های نرم از جمله فلس و چشم بود. ماهیت سه بعدی حالت سر و بدن نمونه به گونه ای بود که محققان نتوانستند آن را با هیچ یافته قبلی مقایسه کنند.

نویل هالینگ‌ورث، زمین‌شناس میدانی از دانشگاه بیرمنگام که با همسرش سالی، تهیه‌کننده فسیل و هماهنگ‌کننده حفاری، این مکان را کشف کرد، می‌گوید: نزدیک‌ترین مشابهی که می‌توانیم به آن در نظر بگیریم، Big Mouth Billy Bass بود. هالینگ ورث گفت: کاسه چشم و چشم به خوبی حفظ شده بودند. معمولاً در فسیل ها، این قسمت صاف است. اما در این مورد، در بیش از یک بعد حفظ شد و به نظر می رسد ماهی در حال پریدن از صخره است.

سالی هولینگ ورث افزود: من قبلاً چنین چیزی را ندیده بودم. شما می‌توانید فلس‌ها، پوست، ستون فقرات را ببینید و حتی کره چشم آن هنوز در سر جای خود حفظ شده است.

این منظره هالینگ‌ورث را چنان شگفت‌زده کرد که آنها با ThinkSee3D، شرکتی که مدل‌های سه‌بعدی دیجیتالی از فسیل‌ها را ایجاد می‌کند، تماس گرفتند تا تصویر سه‌بعدی کاملی از ماهی ایجاد کنند تا به پی بردن به نحوه زندگی آن پی ببرند و به محققان اجازه دهد تا آن را دقیق‌تر مطالعه کنند.

بیشتر فسیل‌هایی که هولینگ‌ورث و تیمی از دانشمندان و متخصصان کشف کردند، در پشت گاوداری مزرعه قرار داشتند.

سالی هالینگ‌ورث گفت: وقتی گله‌ای از گاو های شاخ‌ بلند در حال تماشای شما هستید، حفاری کمی آزاردهنده بود.

زمانی، این منطقه از بریتانیا به طور کامل توسط دریای کم عمق و گرمسیری زیر آب رفته بود و رسوبات موجود در آنجا احتمالاً به حفظ فسیل‌ها کمک کرده است. نویل هالینگ‌ورث، لایه های مربوط به ژوراسیک را کمی افقی، و در تماس با لایه‌هایی از خاک رس نرم در زیر پوسته‌ای از لایه‌های آهکی سخت‌تر پیدا کرد.

دین لومکس، متخصص خزندگان دریایی فسیل شده، دانشمند مدعو در دانشگاه منچستر در بریتانیا و یکی از اعضای گروه کاوش، گفت: وقتی ماهی ها مردند، به کف دریا فرو رفتند. مانند سایر فسیل‌ها، مواد معدنی از بستر دریای اطراف به طور مداوم جایگزین ساختار اصلی استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شوند. در این مورد، این محل کاوش  نشان می‌دهد که رسوب اجساد و باقی مانده ها بسیار کم و یا اصلاً وجود نداشته است، بنابراین باید به سرعت توسط رسوب مدفون شده باشند. به محض برخورد به بستر، آنها توسط رسوب ها پوشانده شده و بلافاصله محافظت می شدند.

نویل هالینگ‌ورث گفت، در طول حفاری چهار روزه در اوایل این ماه، تیم هشت نفره از یک حفار برای حفاری 262 فوتی (80 متری) در کناره‌های چمن‌زار مزرعه استفاده کردند و لایه‌ها را به عقب کشیدند تا بخش کوچکی از زمان زمین‌شناسی را آشکار کنند. تعدادی از نمونه های متنوع مربوط به عصر تورسین (مرحله ای از ژوراسیک که بین 183 میلیون تا 174 میلیون سال پیش رخ داد) و شامل بلمنیت ها (سفالوپودهای ماهی مرکب منقرض شده)، آمونیت ها (سفالوپودهای پوسته دار منقرض شده)، دوکفه ای و حلزون ها، در علاوه بر ماهی و سایر حیوانات دریایی می شد.

لومکس گفت: این مهم است که بتوانیم این فسیل‌ها را با دیگر مکان‌های فسیلی عصر تورس، نه تنها در بریتانیا، بلکه در سراسر اروپا و مکان‌های بالقوه در آمریکا مقایسه کنیم. او به Strawberry Bank Lagerstätte، یک مکان اولیه ژوراسیک در جنوب انگلستان، به عنوان یکی از این نمونه ها اشاره کرد.

این گروه قصد دارد به مطالعه نمونه ها ادامه دهد و در حال کار برای انتشار یافته ها است. در همین حال، منتخبی از فسیل‌ها در موزه پارک در استرود به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع: livescience.com

مترجم: کیانوش کرمی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا