یادگیری صداهای گفتاری از نوزادی

به گزارش سیناپرس به نقل از sciencealert، ما اغلب کودکان را مانند بومی خالی می پنداریم که توانایی کمی برای یادگیری در هفته های نخست پس از تولد دارند اما محققان معتقدند که کودکانی که تازه به دنیا آمده اند فرآیند پردازش زبان و تکلم را خیلی سریع و از زمان تولد آغاز می کنند. 

آنها حتی در دوران جنینی داخل رحم نیز صداها را به همراه برخی صداهای کلامی می آموزند. در زمان تولید، آنها یادگیری صداهای کلامی را به دیگر صداهای غیرزبانی ترجیح می دهند. اما این مسئله که مغز نوزاد اینگونه صداهای زبانی پیچیده را پردازش می کند، رازی است که هنوز کشف نشده است.
محققان با همکاری گروهی از پژوهشگران کودک چینی نوزادان را بررسی کردند. آنها کلاه کوچکی را روی سر نوزاد قرار دادند که پوشیده از دستگاه های پیچیده ساطع کننده نور بوده و برای اندازه گیری تغییرات کوچک در سطح اکسیژن در مغز نوزادان طراحی شده اند. دتکتورهای موجود در این کلاه به تعیین نواحی فعال مغز کمک می کنند.

این فرآیند بی خطر و بدون درد در 3 ساعت نخست تولد نوزاد صورت گرفته است. برای این کار لازم بود نوزاد یک کلاه کوچک کشی را بر سر بگذارد تا نورهای مادون قرمز کوچک از سر فرد شروع به تابش کنند. به گزارش سیناپرس، آنها، سه ساعت بعد از تولد، تمام نوزادان را در معرض جفت صداهایی قرار داده اند که شامل مصوت هایی چون (O) و همچنین مصوت های پسین می شدند.

به گزارش سیناپرس، گفتار معکوس بسیار متفاوت تر از گفتار معمول است اما در مصوت های جداگانه این تفاوت جزئی است. درواقع، محققان در این مطالعات دریافتند که شنودگان بزرگسال تنها در 70 درصد مواقع می توانستند بین این دو مورد متمایز را تشخیص دهند.

آنچه محققان را شگفت زده کرد این است که نوزادان بلافاصله پس از تولد قادر به تمایز بین مصوت های پیشین و پسین نبودند چرا که محققان هیچ تفاوتی بین سیگنال های مغزی جمع آوری شده در هر مورد طی سه ساعت اول تولد پیدا نکرده اند. به گزارش سیناپرس، آنها کشف کردند که نوزادان بعد از گوش کردن به این صداها به مدت 5 ساعت، توانستند تفاوت میان مصوت های پسین و پیشین را از هم تشخیص دهند. 

آنها ابتدا به مصوت های پیشین واکنش نشان دادند و پاسخ به آنها سریع تر از مصوت های پسین اتفاق افتاد. پس از دو ساعت که نوزادان به خواب رفتند، مغز آنها نه تنها سریع تر به این مصوت های پیشین واکنش نشان داد بلکه در مقایسه با نوزادانی که با حروف صدادار مختلف آموزش دیده اند یا نوزادانی که در سکوت باقی مانده اند قوی تر عمل کردند.

این بدان معناست که در روز نخست زندگی، تنها چند ساعت زمان لازم است تا مغز نوزاد تفاوت جزئی بین صداهای گفتاری طبیعی و غیرطبیعی را از هم متمایز کند. به گزارش سیناپرس، قسمت هایی از مغز که مرتبطبا پردازش شنوایی است و نیز قشر پیشانی که مسئول برنامه ریزی حرکات پیچیده است، در پردازش صداهای مصوت به ویژه در نیمکره چپ نقش دارند. این مشابه الگویی است که درک و تولید زبان را در بزرگسالان تشکیل می دهد.
مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا