تصمیم گیری و فکر کردن هوش مصنوعی مانند انسان خردسال

به گزارش سیناپرس، اگرچه هوش مصنوعی طی سال های گذشته با رشد و ارتقای زیادی همراه شده است اما این فناوری هیچگاه قادر به تفکر بر اساس الگوی مشابه انسان نبود. باید توجه داشت که حتی کودکان بسیار خردسال نیز از نوعی درک شهودی از دنیای اطرافشان برخوردار هستند و قوانین عقلانی در مورد نحوه عملکرد جهان برایشان درک پذیر است.

 به عنوان مثال، اگر موقعیتی به نوزادان پنج ماهه  نشان داده شود که شامل یک رویداد فیزیکی غیرممکن، مانند ناپدید شدن ناگهانی یک اسباب بازیاست، آن ها شگفت زده می شوند. با این حال، ثابت شده است که یادگیری فیزیک بصری برای الگوریتم‌ های یادگیری ماشینی دشوار است، حتی اگر این سیستم‌ها توانایی فوق ‌العاده انسانی را در بسیاری از کارهای دیگر، مانند یادگیری و تشخیص اشیاء مختلف نشان داده‌ باشند.

طی این مطالعات جدید، لوئیس پیلوتو و همکارانش یک سیستم یادگیری عمیق  به نام PLATO  را معرفی می کنند که می تواند فیزیک شهودی را بیاموزد. فناوری PLATO شامل سیستم هایی است که از تحقیقات در مورد نحوه یادگیری نوزادان الهام گرفته شده است.

این مطالعات بر اساس نظریه ای شکل گرفته که می گوید اشیاء نقشی مرکزی در بازنمایی و پیش بینی دنیای فیزیکی اطراف ما دارند. محققان در این مطالعات، پلاتو را با نمایش فیلم هایی از بسیاری از صحنه های ساده، مانند افتادن توپ روی زمین، غلتیدن توپ ها از پشت اشیاء دیگر و ظاهر شدن مجدد و پرتاب توپ ها از روی یکدیگر، آموزش دادند.

به گزارش سیناپرس، پس از آموزش، پلاتو با نمایش فیلم هایی که گاهی اوقات حاوی صحنه های غیرممکن بود، مورد آزمایش قرار گرفت. بررسی های انجام شده نشان داد وی درست مانند یک کودک خردسال، هنگامی که یک پدیده معنی نداشت، مانند شرایطیکه  اشیایی بدون تعامل از میان یکدیگر حرکت می‌کنند، «غافلگیر» می‌ شد. گفتنی است این اثرات یادگیری پس از تماشای ۲۸ ساعت ویدیو مشاهده شد.

محققان  نتیجه می‌گیرند که پلاتو می ‌تواند ابزار قدرتمندی برای تحقیق در مورد چگونگی یادگیری فیزیک شهودی توسط انسان‌ها ارائه داده و اهمیت بازنمایی اشیا را در درک ما از جهان نشان می ‌دهد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Human Behaviour ارائه شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا