بررسی احتمال وجود حیات در مریخ با مطالعه نقطه ای روی زمین

به گزارش سیناپرس، محیط بسیار شور، بسیار سرد و تقریباً بدون اکسیژن در زیر یخبندان دائمی منطقه «لاست همر اسپرینگ» در شمال کانادا، محیطی است که بیشترین شباهت را به مناطق خاصی در مریخ دارد. بنابراین، ناحیه فوق به اعتقاد دانشمندان، مکان خوبی است برای آن که بفهمیم آیا انواعی از شکل‌های حیات، زمانی در مریخ وجود داشته‌اند و ممکن است هنوز هم وجود داشته باشند یا خیر.

محققان دانشگاه مک گیل کانادا پس از جست و جوی بسیار در شرایط سخت و دشوار، میکروب هایی را پیدا کردند که قبلاً هرگز شناسایی نشده بودند. آن ها همچنین با استفاده از تکنیک های پیشرفته ژنومی، بینشی جدید را در مورد متابولیسم زیستی به دست آورده اند. 

در مقاله‌ای که اخیر در ISME منتشر شده است، دانشمندان برای اولین بار نشان داده اند که جوامع میکروبی که در شمال کانادا زندگی می‌کنند، در شرایطی شبیه به مریخ، می‌توانند با تغذیه و تنفس ترکیبات معدنی ساده مانند متان، سولفید، سولفات، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن که در مریخ هم یافت می شوند، زنده بمانند. 

این کشف آن قدر قانع‌کننده است که نمونه‌هایی از رسوبات سطحی منطقه لاست همر اسپرینگ توسط آژانس فضایی اروپا برای آزمایش قابلیت‌های تشخیص حیات و ساخت ابزارهایی که قصد دارند در مأموریت بعدی اگزومارس به همراه ببرند، جمع آوری شده اند.

به گفته این محققان، برای ما، چند سال کار با رسوبات طول کشید تا بتوانیم جوامع میکروبی فعال را با موفقیت شناسایی کنیم. شوری محیط، هم در استخراج و هم در تعیین توالی میکروب ها اختلال ایجاد می کرد، بنابراین وقتی توانستیم شواهدی از جوامع میکروبی فعال پیدا کنیم، تجربه مان بسیار رضایت بخش بود.

آن ها افزوده اند: میکروب هایی که ما در منطقه مورد اشاره فوق پیدا و توصیف کردیم، شگفت آور هستند، زیرا برخلاف سایر میکروارگانیسم ها، برای زندگی به مواد آلی یا اکسیژن وابسته نیستند.به گزارش سیناپرس، در عوض، آن ها با مصرف ترکیبات معدنی ساده مانند متان، سولفیدها، سولفات، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن که همه در مریخ نیز یافت می شوند، زنده می مانند. 

به گفته آن ها، این میکروب ها همچنین می توانند گازهای دی اکسید کربن و نیتروژن را از جو گرفته و در خاک تثبیت کنند، که همین امر، موجب سازگاری بهتر آن ها برای زنده ماندن و رشد در محیط های بسیار سخت روی زمین و فراتر از آن می شود.

به گزارش سیناپرس، این محققان در انتها اشاره کرده اند که گام‌های بعدی در این تحقیق، کشت و شناسایی بیشتر فراوان‌ترین و فعال‌ترین اعضای این اکوسیستم میکروبی عجیب و غریب، برای درک بهتر چرایی و چگونگی رشد آن‌ها در محیط های سرد، شور و عجیب خواهد بود.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا