چرا شیوع آنفولانزای پرندگان خطرناک است؟

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات جدید خود دریافتند  گسترش این سویه ویروس کشنده در پرندگان وحشی بسیار سریع است. به نظر می رسد که این ویروس در حال حاضر راحت تر از همیشه در طبیعت گسترش پیدا کرده و  این امر می تواند مهار شیوع بیماری را دشوارتر کند، زیرا پرندگان وحشی می توانند آنها را در سراسر جهان از طریق مهاجرت خود حمل کنند.

متاسفانه شیوع بیماری، گونه های آسیب پذیر را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد و می تواند بر انسان نیز تأثیر بگذارد. محققان می گویند سویه ویروس H5N1 مسئول تقریباً ۳ هزار شیوع در جمعیت طیور در سراسر جهان از ماه اکتبر بوده است. این موارد منجر به معدوم سازی حدود ۷۷ میلیون پرنده برای بررسی شیوع بیشتر شد.

سویه H5N1 اولین بار در سال ۱۹۹۶ در غازهای آسیا مشاهده شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، به طیور در اروپا و آفریقا گسترش یافت. به گزارش سیناپرس، این ویروس بسیار عفونی از سال ۲۰۰۵ شروع به ایجاد مرگ و میر دسته جمعی در میان جمعیت پرندگان وحشی کرد که از شرق آسیا شروع شده و سپس به اروپا سرایت کرد. از آن زمان در بسیاری از کشورهای جهان شیوع مجدد سویه در پرندگان وحشی وجود داشته است.

به گفته دانشمندان، اکنون به نظر می رسد که ویروس در نتیجه جهش های مکرر بیشتر با پرندگان وحشی سازگار شده است. اندی رامی، متخصص ژنتیک حیات وحش، گفت: این بیماری اکنون به یک بیماری نوظهور حیات وحش تبدیل شده است.

گفتنی است یک ویروس جدید H5N1 clade 2.3.4.4 در سال ۲۰۱۴ ظهور کرد. این نوع بسیار بیماری زا H5 تمام پرندگان وحشی آلوده به آن را از بین نبرد، بنابراین ویروس را قادر ساخت تا به آمریکای شمالی گسترش یابد. دانشمندان می گویند که ویروس های 2.3.4.4 از زمان ظهور خود در مرکز اکثر شیوع ها هستند.

باید توجه داشت که انسان ها می توانند به این ویروس مبتلا شوند، اما این عفونت ها چندان رایج نیستند. از ماه اکتبر تنها دو نمونه از ابتلای انسان به آنفولانزای پرندگان گزارش شده است. به گزارش سیناپرس، با این حال، دانشمندان نگرانند که افزایش عفونت در پرندگان وحشی می تواند تهدیدی برای مردم باشد. این گسترش سریع ممکن است راه های بیشتری برای انتقال ویروس به انسان ایجاد کند. گمان می رود که چنین سرریزهایی مسئول افزایش سازگاری ویروس در پرندگان وحشی باشند.

جایی که این پرندگان آلوده در طول مهاجرت خود به آنجا بروند، مشخص می کند که شیوع بعدی بیماری در کجا رخ خواهد داد. محققان فکر می کنند به همین دلیل ممکن است شیوع گسترده در بخش هایی از آسیا و اروپا ادامه یابد. ویروس های آنفولانزای پرندگان در طول زمان به آرامی جهش می یابند. به گفته یان بار از موسسه دوهرتی ملبورن، این ویروس با جهش مناسب می توانند در انسان و سایر گونه ها قابل انتقال تر شوند.

کارشناسان می گویند نیاز فوری به بهبود نظارت بر عفونت در میان پرندگان وحشی برای کاهش خطرات شیوع آتی وجود دارد. نظارت هدفمند بر مناطق با احتمال بالای نگهداری ویروس همچنان می تواند در جایی که منابع محدود است تفاوت هایی ایجاد کند.به گزارش سیناپرس؛ به گفته کارشناسان، کاهش جمعیت پرندگان در تأسیسات تولیدی نیز به مهار گسترش این بیماری کمک می کند. توسعه یک واکسن قوی برای طیور نیز به گونه ای موثر در مبارزه با شیوع کمک می کند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا