مراقب باشید کپک به ریه هایتان سرایت نکند

به گزارش سیناپرس، قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس معمولاً در محیط زیست و در خاک یافت می شود. برای اکثر افراد، قرار گرفتن در معرض این کپک بی ضرر است، اما برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط خاص ریوی دارند، اسپورهای استنشاقی می تواند باعث عفونت خطرناک ریه به نام آسپرژیلوزیس شود که آسپرژیلوز در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

داروهای ضد قارچ معروف به آزول خط اول درمان عفونت A.fumigatus هستند. آنها با تداخل با آنزیمی که قارچ برای ساختن غشای سلولی خود استفاده می کند، مبارزه کرده و در نهایت سلول های قارچی را از بین می برد.

با این حال، همانطور که باکتری ها می توانند به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند، قارچ ها نیز می توانند به ضد قارچ ها مقاوم شوند.
متیو فیشر (Matthew Fisher) پژوهشگر ارشد و استاد دانشکده بهداشت عمومی امپریال کالج لندن، می ‌گوید: درک نقاط مهم محیطی و مبنای ژنتیکی تکامل مقاومت دارویی قارچی نیاز به توجه فوری دارد، زیرا مقاومت ما را برای پیشگیری و درمان این بیماری را به خطر می ‌اندازد.

فیشر می افزاید که شیوع آسپرژیلوزیس مقاوم به دارو از اواخر قرن گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در حال حاضر 40 درصد موارد در اروپا را شامل می شود.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان و پزشکان از قبل می دانستند که A. fumigatus مقاوم در برابر قارچ باعث ایجاد بیماری می شود، اما مطمئن نبودند که این کپک چه زمانی و چگونه این مقاومت را ایجاد می کند.

محققان توضیح می‌دهند: ما مطمئن نبودیم که بیماران چگونه به این عفونت ‌های مقاوم به دارو آلوده می شوند. آیا عفونت در ریه‌ ها در طی درمان ایجاد می ‌شوند یا اسپورهای کپک‌هایی که آنها را آلوده می ‌کنند در وهله اول مقاوم به دارو هستند. 
برای کسب اطلاعات بیشتر، محققان دی ان ای 218 نمونه A. fumigatus را از سراسر بریتانیا و ایرلند تعیین توالی کردند. بیشتر نمونه ها (153 نمونه) از بیماران آسپرژیلوزیس بودند، اما 65 نمونه دیگر از محیط هایی از جمله خاک، بازیافت زباله ها و هوا بوده و تقریبا نیمی از نمونه ها حداقل به یک داروی خط اول آزول مقاوم بودند.

جوهانا رودز (Johanna Rhodes) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات در ادامه می ‌گوید: مطالعه ما نشان می ‌دهد که هر دو مسیر عفونت امکان‌ پذیر است و این امر نگرانی ‌ها را تأیید می‌ کند که هاگ‌ های کپک ‌های پیش‌ مقاوم در محیط می ‌توانند وارد ریه ‌های افراد شده و آن ‌ها را آلوده کنند و باعث بیماری ‌های سخت ‌تر برای درمان شوند. به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین ژن‌های جدیدی را در ارتباط با مقاومت دارویی یافته و شواهدی مبنی بر مبادله قارچ‌ها با مواد ژنتیکی که به انواع جدیدی از مقاومت کمک می ‌کند را کشف کرد.

به گزارش سیناپرس، فیشر در انتها می ‌گوید: به دلیل افزایش تعداد افرادی که با پیوند سلول‌ های بنیادی یا اندام جامد تحت درمان هستند، سیستم ایمنی بیشتر سرکوب شده ای داشته یا مبتلا به بیماری ‌های ریوی یا عفونت ‌های تنفسی شدید ویروسی هستند، بنابراین افراد بیشتری ممکن است مستعد ابتلا به عفونت آسپرژیلوس فومیگاتوس باشند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: cosmosmagazine

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا