حیات در کره زمین از فضا آمده است

به گزارش سیناپرس، شکل گیری حیات و منشا اولیه آن در کره زمین همواره یکی از مهمترین سوالات جهان علم محسوب شده و مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد نوکلئوبازهای پیریمیدین که برای ساختن دی ان ای یا آر ان ای ضروری هستند، ممکن است توسط شهاب سنگ های غنی از کربن به زمین منتقل شده باشند.

از منظر علمی برای تشکیل دی ان ای و آر ان ای به دو نوع بلوک ساختمانی شیمیایی یا نوکلئوبازها نیاز است. این بلوک های ساختمانی در حقیقت  پیریمیدین ها نامیده می شوند که شامل سیتوزین، اوراسیل و تیمین و پورین ها مانند گوانین و آدنین هستند. تا کنون و طی مطالعات پیشین، تنها نوکلئوبازهای پورین و اوراسیل در شهاب سنگ ها شناسایی شده بودند و با این حال، تشخیص پیریمیدین ها در مطالعات آزمایشگاهی شبیه سازی شده در شرایط محیط بین ستاره ای  منجر به این گمانه زنی شده است که ممکن است این مواد توسط شهاب سنگ ها به زمین وارد شده باشد.

به گزارش سیناپرس، در این راستا و با هدف شناسایی دقیق موضوع فوق، یاسوهیرو اوبا و همکارانش با استفاده از تکنیک‌ های تحلیلی پیشرفته بهینه‌ سازی شده برای کمی ‌سازی هسته ‌های مرکزی شکل دهنده حیات در مقیاس کوچک، ۳ شهاب سنگ غنی از کربن را تجزیه و تحلیل کردند.

برای این آزمایش، شهاب سنگ های مورچیسون، موری و شهاب سنگ دریاچه تاگیش انتخاب شدند. طی مطالعات انجام شده،علاوه بر ترکیباتی مانند گوانین، آدنین و اوراسیل که قبلاً در شهاب‌ سنگ ‌ها شناسایی شده‌ بود، نویسندگان نوکلئوبازهای مختلف پیریمیدین مانند سیتوزین و تیمین را برای اولین بار در سطوح غلظتی تا یک در میلیارد شناسایی کردند. لازم به توضیح است که این ترکیبات در غلظت ‌هایی مشابه غلظت ‌های پیش‌ بینی‌ شده توسط آزمایش‌ هایی هستند که شرایطی را که قبل از تشکیل منظومه شمسی وجود داشت، تکرار می‌ کنند.

نویسندگان نتیجه می ‌گیرند که این یافته‌ ها نشان می‌ دهد چنین ترکیباتی ممکن است تا حدی توسط واکنش‌ های فتوشیمیایی در محیط بین ‌ستاره‌ ای ایجاد شده باشند که بعداً منجر به ادغام آن‌ ها در سیارک ‌ها با شکل ‌گیری منظومه شمسی شد. احتمالا ورود این عناصر به زمین توسط شهاب‌ سنگ‌ ها نقش اصلی در ظهور عملکرد های ژنتیکی برای شکل گیری زندگی اولیه داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.
مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا