دو نفر از هر پنج بزرگسال از سلامت روانی عالی برخوردارند

به گزارش سیناپرس، برای در نظر گرفتن سلامت روان شرکت ‌کنندگان باید در مورد موضوعاتی مانند رهایی از بیماری روانی در سال گذشته به عنوان مثال، اختلالات مصرف مواد، افسردگی، اضطراب، خودکشی و شادی روزانه یا رضایت از زندگی و سطح بالای رفاه اجتماعی و روانی در ماه گذشته، گزارش می ‌دادند.

اسمه فولر تامسون (Esme Fuller-Thomson) محقق ارشد این مطالعات و استاد دانشکده مددکاری اجتماعی دانشگاه تورنتو در این باره گفت: این تحقیق نشان دهنده یک تغییر اصل است. بیشتر تحقیقات قبلی، بر بیماری های روانی در میان افراد مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی متمرکز شده است، بنابراین تمرکز بر روی افرادی که از نظر ذهنی شکوفا هستند، بسیار دلچسب است.

محققین یک نمونه ملی از ۴۸۰ پاسخ دهنده مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و ۲۱ هزار و ۹۹ پاسخ دهنده بدون بیش فعالی را از نظرسنجی سلامت جامعه کانادایی مورد بررسی قرار دادند. 

این مطالعه چندین عامل را شناسایی کرد که با سلامت روانی کامل در میان افراد مبتلا به بیش فعالی مرتبط بود. افرادی که عاری از درد مزمن بودند و هیچ سابقه افسردگی یا اضطراب در طول عمر خود نداشتند، احتمال بیشتری داشت که شکوفا شوند. 

برادین کو (Bradyn Ko) یکی دیگر از محققان می گوید: یافته‌ های ما بر اهمیت پرداختن به مسائل بهداشت روانی همزمان هنگام ارائه خدمات به افراد مبتلا به بیش فعالی تأکید می ‌کند. افراد مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی که همچنین با افسردگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند با موانع قابل توجهی برای دستیابی به سلامت روان کامل روبرو هستند و بهتر است از مراقبت های هدفمند بهره مند شوند. درمان شناختی رفتاری یک مداخله بسیار امیدوار کننده است که ثابت شده که برای مبتلایان به بیش فعالی موثر است.  
متاهل بودن، فعال بودن جسمانی و استفاده از معنویت برای رویارویی با چالش های روزانه از جمله سایر عواملی هستند که با سلامت روانی کامل مرتبط بودند.

محققان معتقدند که این نتایج عوامل خطر بالقوه قابل تغییر را برای حمایت از رفاه بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی برجسته می ‌کند. این مطالعه همچنین خرده‌ جمعیت‌های خاصی از بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی مانند زنان را شناسایی کرد که ممکن است کمتر از سلامت روانی برخوردار باشند.

اندی مک نیل (Andie MacNeil) یکی دیگر از پژوهشگران از دانشگاه تورنتو می ‌گوید: این یافته که زنان  کمتر در زمینه سلامت روانی شکوفا هستند، آسیب ‌پذیری ‌های خاص در میان زنان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی را برجسته می‌ کند. این یافته با سایر تحقیقاتی که نرخ های بالاتر افسردگی، اضطراب و خودکشی را در میان زنان مبتلا به بیش فعالی نشان می دهد، مطابقت دارد که ممکن است تا حدی این شکاف در رفاه روانی را توضیح دهد.

به گزارش سیناپرس، فولر تامسون در پایان افزود: اگرچه ما خوشحال شدیم که متوجه شدیم که از هر پنج بزرگسال مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی، دو نفر از سلامت روانی عالی برخوردار هستند اما این افراد هنوز هم از همسالان خود که با نرخ ۷۴ درصد در حال پیشرفت بودند، بسیار عقب هستند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Applied Positive Psychology منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا