یادگیری کودکان در سال های اولیه زندگی اهمیت دارد

به گزارش سیناپرس، هر کودکی باید مراحل پیشرفت خود را از طریق تعامل با محیط طی کند. در مراحل نخستین زندگی، تنها خوردن و خوابیدن به تعامل با محیط و اشیا کمک کرده و در این راه هر پدر و مادری می توانند با اندکی صبر و شکیبایی به خوبی از عهده کمک به روال رشد کودک خود برآیند.

در ابتدا لازم نیست تا دانش چندانی برای آموزش نوزاد داشته باشید و تنها کافیست به نیازهای اولیه کودک خود رسیدگی کرده و سایر موارد را به پزشک بسپارید. برای مثال در ماه های ابتدایی پس از تولد، کودک شما تنها به خوردن شیر،خوابیدن، استحمام ( به صورت کلی تامین نیاز بهداشتی) و  بررسی های دائم پزشک و انجام فعالیت های لازم پزشکی ( واکسیناسیون و … ) نیاز دارد. در این میان قسمت اول به خوبی توسط شما قابل تامین است و قسمت دوم نیز به کمک پزشکان امکان پذیر خواهد بود.

نکته مهم این است که کودک در طول یک سال ابتدایی حیات خود تنها یک مورد اصلی را به عنوان سرگروه تمامی یادگیری های خود خواهد دید و این نکته نحوه اعتماد به جهان اطراف است،  در این میان کودک از دو راه بصری و لمس اطراف به درک دنیای اطراف خود پرداخته و ممکن است به هیچ عنوان عکس العمل خاصی به هشدارهای پدر و مادر خود نشان ندهد  و همین موضوع نیز نگرانی خاصی را برای بسیاری از پدر و مادر ها ایجاد می کند که فکر می کنند کودک آنها دارای مشکل کم توجهی به حرف های آن هاست در حالی که این موضوع تنها یک مرحله از روال رشد نوزاد بوده و کاملا طبیعی به نظر می رسد. به گزارش سیناپرس، در این سن کودک قصد دارد تا با ازمون و خطا به نتایج خود و برداشت شخصی از دنیای اطراف برسد، در این میان تنها نکته مهم این است که کودک شما توسط پزشک و خود شما با نمودار ها  چارت های رشد استاندارد کودک تطبیق یابد و در صورتی که در میزان رشد کودکتان  با این نمودار تنها اندکی اختلاف وجود داشته باشد می توان نگرانی در این باره را به کناری گذاشته و به روال عادی زندگی بازگشت ولی در صورت وجود تفاوت زیاد با نمودار می توانید از توصیه های پزشک خود بهره مند شوید، یکی از مهمترین نکات این است که از همین سن حس استقلال و توانایی تصمیم گیری در کودک شما شکل خواهد گرفت و باید کودک خود را در محیط های امن ازاد بگذارید تا با دنیای اطرافش  تعامل داشته باشد زیرا در صورت محدود کردن او در همه شرایط ممکن است  کودک خود را به انزوا و تکیه بیش از حد به پدر و و مادر و در نتیجه عدم رشد مناسب شخصیت مستقل دچار کنید.

به گزارش سیناپرس،این نکته را باید در نظر داشته باشید که کودکان مراحل رشد را خود به خود و در بازی های خود به نمایش می گذارند، برای مثال کودک شما همیشه قبل از اینکه بخواهد فرایند پیچیده تری مانند لباس پوشاندن به عروسک خود را انجام دهد به سراغ فرآیند ساده تر و در حقیقت سنگ بنای رسیدن به مراحل بالاتر خواهد رفت، در ابتدا حرکات اولیه را توسط  عروسک خود به نمایش خواهند آورد، در ادامه دستان و پاها و سر او را به عنوان اجزای مستقل در نظر خواهند گرفت و عروسک را درست در آغوش می گیرد و در نهایت نیز عروسک را راه خواهند برد.

این فرایند تکامل به تدریج وارد فازهای پیچیده تر خواهد شد و این امر تنها نشان از روال یادگیر قدم به قدم کودک دارد زیرا کودک تمامی موارد یادگرفته شده را در قالب بازی به نمایش خواهد گذاشت، به این ترتیب از نوع بازی کودک خود می تواندی تا حد زیادی به نیاز های او و نحوه پیشرفت ذهنی و جسمانی او پی ببرید زیرا تا وقتی که کودک در آستانه یک مرحله قرار نگرفته باشد امکان اجرای آن در  بازی ها را نخواهد داشت. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: Life
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا