کاهش شدت عوارض جدی سرطان با ورزش

به گزارش سیناپرس، سندروم کاشکسی، یک اختلال متابولیک است که تا 80 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته را تحت تاثیر قرار می دهد و عامل حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان است. افراد مبتلا به کاشکسی تحلیل رفتگی شدید عضلانی، کاهش ساختار و عملکرد قلب و به طور کلی کیفیت زندگی پایین تری را تجربه می‌ کنند.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی می گویند، ورزش کردن، به ویژه ورزش ‌های هوازی مداوم مانند دویدن، راهی آسان و مقرون به صرفه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و عوارض آن است.

به گفته محققان، مطالعه پیش بالینی ما روی جانوران مدل نشان داد که به نظر می رسد ورزش کردن قبل از ایجاد تومور با حفظ ساختار و عملکرد قلب، نقش مهمی را به عنوان محافظ قلب در طول کاشکسی سرطان ایفا می کند. علاوه بر این حتی زمانی که حیوانات در طول بیماری ورزش نمی کردند، این موضوع به توقف رشد تومور کمک کرد.

برای این مطالعه، محققان موش هایی را در دو گروه قرار دادند. یک گروه به مدت هشت هفته روی تردمیل ورزش می کردند، در حالی که گروه دیگر هیچ تمرینی انجام نمی دادند. 

به گزارش سیناپرس، پس از هشت هفته، محققان تومورهای سرطانی را به برخی از موش ‌های گروه فعال و برخی از موش‌ های گروه دیگر تزریق کردند، و در عین حال برخی از موش ‌های هر دو گروه را سالم نگه داشتند تا به عنوان گروه کنترل عمل کنند.

پژوهشگران دریافتند، که موش ‌های مبتلا به سرطان که سبک زندگی بی‌ تحرک داشتند نسبت به موش‌ هایی که قبل از القای سرطان، ورزش می ‌کردند، عملکرد قلبی ضعیف‌ تری از خود نشان دادند. همچنین، موش ‌های گروه فعال دارای حجم تومور کمتر و 60 درصد توده تومور کوچک تری نسبت به موش‌ های گروه بی‌ تحرک بودند.

محققان اظهار داشتند، این داده ها در شناسایی نقش مهم ورزش به عنوان یک اقدام محافظتی و پیشگیرانه در برابر اثرات مضر کاشکسی سرطان، بسیار حائز اهمیت است.به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق در نشست سالانه انجمن آمریکایی آسیب شناسی تحقیقاتی 2022 ارائه خواهند شد.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا