شناسایی سلول هایی که رفتارهای ناشی از استرس را کنترل می کند

به گزارش سیناپرس،ثابت شده است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس می تواند منجر به مشکلات روانی جدی شود. با این حال، مکانیسم های دقیق پاسخ به استرس تا حد زیادی مبهم باقی مانده اند. اما اخیرا پیشرفت های به دست آمده در تصویربرداری میکروسکوپی توسط محققان ژاپنی دانشگاه اوزاکا منجر به کشف گروه کوچکی از سلول های مغزی شده است که پاسخ های ناشی از استرس را کنترل می کنند. این سلول ها می توانند کلید درک منشا اختلالات روانی مرتبط با استرس باشند.

بر اساس مطالعه ‌ای که نتایج آن در Science Advances منتشر شده است، محققان دانشگاه اوزاکا گروه کوچکی از سلول‌ های مغزی را در بخش موسوم به کلاستروم مغز موش‌ ها کشف کردند که رفتارهای اضطراب ناشی از استرس را کنترل می ‌کنند. 

هنگامی که این سلول ها با استفاده از فناوری موسوم به کموژنتیک فعال شدند، موش ها رفتارهای مرتبط با اضطراب را از خود نشان دادند، در حالی که غیرفعال کردن این سلول ها باعث شد موش ها در برابر استرس شدید، انعطاف پذیرتر شوند.

محققان از مدل‌ های حیوانی، برای ترسیم الگوهای فعالیت سلولی استفاده کردند. تیم تحقیقاتی، تصاویری از مغز موش‌ های عادی و موش‌ هایی که در معرض شرایط استرس ‌زا قرار داشتند جمع‌ آوری کردند.به گزارش سیناپرس،از 22 ناحیه مغزی مورد مطالعه، کلاستروم، به عنوان یک منطقه کلیدی شناسایی شد که مغزهای تحت استرس را از مغزهای فاقد استرس متمایز می کرد. 

پژوهشگران می گویند: رویکرد ترکیبی با استفاده از نقشه برداری فعال سازی مغز و یادگیری ماشینی نشان داد که فعال سازی کلاستروم به عنوان یک نشانگر قابل اعتماد، هنگام قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زای شدید عمل می کند.به گزارش سیناپرس،مهم‌تر از همه، هنگامی که فعالیت این سلول ها با استفاده از فناوری کموژنتیک تقویت شد، موش ها رفتارهای اضطرابی از خود نشان دادند. سپس با سرکوب فعالیت سلول های کلاستروم، اثر این رفتارها خنثی شد.

به گفته محققان، این کشف هیجان انگیز می تواند فرصت های جدیدی را برای فعالیت کلاستروم به عنوان یک هدف درمانی جدید در موارد مرتبط با اضطراب ایجاد کند و درک بهتری از علت اختلالات مرتبط با استرس به دست آورد.

 ترجمه: سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا