حتی نور کم هم موجب اختلال در خواب می شود

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه نورث وسترن در مطالعات جدید خود دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور حتی اندک هنگام خواب خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

محققان می گویند در هنگام تابش نور ضربان قلب افزایش می یابد و بدن نمی تواند به درستی استراحت کند. علاوه بر این بر اساس یافته های این مطالعه مشخص شد قرار گرفتن در معرض نور محیطی حتی به میزان متوسط در طول خواب شبانه، در مقایسه با خوابیدن در اتاقی با نور کم، به عملکرد قلب و عروق آسیب زده و مقاومت به انسولین را در صبح روز بعد افزایش می‌ دهد.

دکتر فیلیس زی، نویسنده ارشد این مطالعه، درباره موضوع فوق می‌گوید: یافته های ما نشان می‌دهد که تنها یک شب قرار گرفتن در معرض نور متوسط اتاق در طول خواب می‌تواند گلوکز و تنظیم ضربان قلب را که از عوامل خطر بیماری های قلبی، دیابت و سندرم متابولیک هستند، مختل کند. 

در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض نور در طول روز، ضربان قلب را از طریق فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک افزایش می‌دهد که طپش قلب را به سرعت بالا برده و هوشیاری را برای مقابله با چالش‌های روز افزایش می‌دهد. نتایج این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول خواب شبانه می تواند اثر مشابهی بر بدن داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، دکتر دانیلا گریمالدی، استادیار عصب شناسی در دانشگاه نورث وسترن و سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می گوید:‌ ما دریافتیم که ضربان قلب شما هنگام خواب در اتاقی با نور متوسط افزایش می یابد. در این شرایط با وجود اینکه شما خواب هستید، سیستم عصبی خودمختار شما فعال می شود و این مساله بسیار بد است. باید توجه داشته باشید که مغز شما حتی در هنگام خواب نیز نور را حس می کند.

محققان توضیح می دهند که سیستم های عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک برای تنظیم فیزیولوژی ما در طول روز و شب طراحی شده اند. سیستم سمپاتیک در طول روز کار می کند در حالی که پاراسمپاتیک در شب فعال است و اختلال در عملکرد این سیستم ها موجب بروز مشکلاتی در سلامت فرد می شود.

چگونه می توان نور شب را کاهش داد؟

این تیم می افزاید که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب هنگام معمول است. این نور چه از طریق دستگاه های ساطع کننده نور در داخل خانه یا از منابع خارج از خانه می تواند به بدن بتابد. به گزارش سیناپرس، مطالعات انجام شده نشان می دهد  از هر ۱۰ نفر، چهار نفر با چراغ خواب روشن یا در مقابل تلوزیون روشن می خوابند.

به همین دلیل محققان سه نکته مهم برای کاهش نور هنگام خواب پیشنهاد می کنند:

• چراغ ها را روشن نکنید. اگر نیاز دارید که چراغی را در طول شب روشن نگهدارید که ممکن است افراد مسن به آن نیاز داشته باشند،، آن را کم نور کرده و در نزدیک زمین قرار دهید.

• رنگ چراغ بسیار مهم است. نورهای کهربایی یا نور قرمز و نارنجی برای مغز تحریک کمتری دارد. از نور سفید یا آبی در شب استفاده نکرده و آن را از فرد خوابیده دور نگه دارید.

• اگر نمی توانید نور فضای باز را کنترل کنید، از پوشش چشم استفاده کنید تا نور به صورت شما نتابد.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا