کاهش 30 درصدی مصرف آب در تمیز کردن پنل های خورشیدی

به گزارش سیناپرس به نقل از techxplore، تجمع گرد و خاک روی پنل های خورشیدی یا آینه ها مساله مهمی است که می تواند خروجی پنل های فتوولتائیک را در یک ماه تنها تا 30 درصد کاهش دهد، از این رو تمیز کردن مداوم این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردارند.  اما تمیز کردن و شستشوی پنل های خورشیدی سالانه حدود 10 میلیارد گالن آب مصرف می کند که برای سیراب کردن حدود 2 میلیون نفر در دنیا کفایت می کند.

در این میان، تلاش برای تمیز کردن پنل ها بدون استفاده از آب هم کار دشواری است و هم ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به سطوح پنل ها وارد شده و خراشیدگی هایی را ایجاد می کند که بازدهی کار را پایین می آورد. 

محققان موسسه MIT به تازگی روش نوینی را برای تمیز شدن خودکار پنل های خورشیدی یا شیشه های نیروگاه های حرارتی خورشیدی بدون استفاده از آب ارائه کرده اند. به گزارش سیناپرس، این سیستم که بدون برقراری هیچ تماسی کار تمیز کردن پنل ها را انجام می دهد، می تواند مشکل گرد و خاک پنل های خورشیدی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در این سیستم جدید از روش دفع الکترواستاتیکی استفاده شده که باعث می شود ذرات گرد و خاک به سطح پنل های خورشیدی نچسبیده و به راحتی از سطح آنها جدا شود، بدون این که برای تمیز شدن آنها نیازی به استفاده از آب یا فرچه ای باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان برای فعال کردن این سیستم الکترود ساده ای را درست از بالای سطح پنل خورشیدی عبور می دهند که شارژ الکتریکی را به ذرات گرد و خاک منتقل کرده و با کمک همین شارژ الکتریکی، گرد و خاک ها از سطح پنل ها جدا می شوند. 
این سیستم را می توان با استفاده از موتور ساده الکتریکی و ریل های راهنما در امتداد پنل اجرا کرد. این سیستم بعد از حدود یک ماه استفاده تا 30 درصد میزان گرد و خاک روی سطوح پنل ها را بدون تمیز کردن، کاهش می دهد. حتی یک درصد کاهش در میزان مصرف انرژی برای یک تجهیز خورشیدی 150 مگاواتی، می تواند رقم قابل توجهی باشد که باعث از دست رفتن 200 هزار دلار درآمد سالانه می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که 3 تا 4 درصد کاهش خروجی انرژی به دست آمده از نیروگاه های خورشیدی می تواند منجر به کاهش درآمد 3/3 تا 5/5 میلیارد دلاری شود.  بسیاری از بزرگ ترین پنل های خورشیدی نصب شده در دنیا در چین، هند، امارات و آمریکا در مناطق بیابانی واقع شده اند. معمولا از فشار آب به شکل جت برای زدودن گرد و خاک از روی سطوح پنل ها استفاده می شود.

تمیز کردن پنل ها با آب حدود 10 درصد از هزینه های عملیاتی تأسیسات خورشیدی را تشکیل می دهد و جایگزینی این روش جدید تا حد قابل توجهی می تواند در مصرف آب و هزینه ها صرفه جویی کند.

مترجم:ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا