پای زنان پس از درمان سرطان بیش از حد متورم می شود

به گزارش سیناپرس، داده‌ های یک تحقیق جدید نشان می ‌دهد که تورم پا پس از درمان سرطان که لنف ادم اندام تحتانی نام دارد، به‌ ویژه پس از سرطان‌ های تخمدان، رحم، روده و رکتوم شایع است.

 به گفته محققان، لنف ادم اندام تحتانی علاوه بر ایجاد تورم بد شکل، می تواند منجر به مشکلات راه رفتن ،  درد و تضعیف سیستم ایمنی شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اگرچه بر اساس مطالعات قبلی، لیپوساکشن ممکن است به کاهش عوارض این مشکل، کمک کند.

الکترا پاسکت مدیر علوم جمعیت و اطلاع رسانی جامعه در مرکز جامع سرطان دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، یکی از نویسندگان مطالعه فوق در باره این موضوع گفت: بازماندگان مسن‌ تر سرطان که ادم لنفاوی اندام تحتانی را تجربه می‌ کنند در معرض خطر کاهش عملکرد فیزیکی و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره زندگی هستند. روند درمان بیماری و البته خود سرطان می توانند به دلیل انسداد یا آسیب به گردش خون غدد لنفاوی باعث بروز تورم و ادم لنفاوی شوند.

به گزارش سیناپرس، در افراد سالم، لنف ادم اندام تحتانی نادر است و از هر هزار نفر یک نفر به این عارضه مبتلا می شود که این مشکل معمولاً به عنوان عارضه نارسایی مزمن وریدی است. نارسایی مزمن وریدی زمانی اتفاق می‌افتد که ورید های پا اجازه نمی ‌دهند خون به سمت قلب برگردد.

پاسکت و همکارانش گفتند که لنف ادم اندام تحتانی به ویژه با سرطان های زنان مرتبط است و این یک بیماری مزمن است که باعث تورم، سنگینی، درد و ناراحتی در پاها می شود. بسیاری از زنانی که به لنف ادم اندام تحتانی مبتلا می شوند، به دلیل نگرانی در مورد علائم خود، مشکلات سلامت روانی را تجربه می کنند.
برای این مطالعه، او و همکارانش ۹۰۰ زن مسن را که سرطان آندومتر، کولورکتال یا تخمدان داشتند را ارزیابی کردند. به گفته محققان، بیشتر این زنان در دهه ۷۰ و ۸۰ زندگی خود بودند. برخی از این زنان تا هشت سال پس از آخرین درمان سرطان خود، هنوز این بیماری را داشتند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در خاتمه توضیحات خود افزودند: بازماندگان سالمند سرطان باید از نظر ادم لنفاوی اندام تحتانی،غربالگری شده و در صورت وجود تورم، باید سریعاً برای درمان به فیزیوتراپی ارجاع داده شوند. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا