زباله های کنار جاده از کجا می آیند؟

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید طی مطالعات جدید خود دریافته ‌اند که عمده زباله‌های کنار جاده‌ای از مکان‌ هایی می‌آیند که حدودا ۳ کیلومتر دورتر از محل تجمع فعلی ان ها هستند.

این مطالعه همچنین نشان داد که زباله های کنار جاده بیشتر از منابع محلی سرچشمه می گیرند. پژوهشگران برای مطالعه این موضوع اقدام به جمع آوری و بررسی زباله از چندین مکان امختلف در طول یک ماه کرده در نهایت به این نتیجه رسیدند.

وین کاوگر (Win Cowger) سرپرست این تیم مطالعاتی و استاد رشته محیط زیست در دانشگاه کالیفرنیا، درباره موضوع فوق می گوید: مردم ساکن در کنار جاده ها با خود می گویند این زباله‌های من نیست. پس حتما خودروهای عبوری ان ها را در اینجا انداخته اند. به گزارش سیناپرس،باید به این نکته اشاره کنم که نظریه ای وجود دارد که نشان می دهد زباله های کنار جاده می توانند از مکان های دور آمده باشند.

نظریه فوق مبتنی بر این ایده بود که عواملی مانند باد و آب، زباله ها را در مناطق شهری جابجا می کنند. ما قصد داشتیم به بررسی این نظریه بپردازیم و یافته های ما نشان می دهد زباله های جاده ای نه دقیقا متعلق به همان محل بلکه معمولا مربوط به اماکنی با فاصله ۳ کیلومتری آن محدوده هستند. به گزارش سیناپرس،متاسفانه این یافته ها  نشان می ‌دهد که انسان ‌ها بیشتر از عوامل طبیعی مانند باد، مسئول زباله‌ هایی هستند که به سمت جاده می ‌روند.

به گزارش سیناپرس، برای این تحقیق، ۱۸ دانشجوی  داوطلب که به آنها آموزش داده شده بود، زباله های مختلف جاده ای را  جمع آوری کردند. اعضای این تیم تحقیقاتی مشاهده کردند که عمده زباله های جمع آوری شده یعنی حدود ۶۰ درصد حجم کل زباله های کنار جاده ها، پلاستیکی است. بیشتر این مواد پلاستیکی برای بسته بندی محصولات غذایی مورد استفاده قرار داشته و دخانیات در رتبه دوم قرار گرفتند.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی فوق توانست مکان هایی را که برخی از اقلام خریداری شده بود را پیدا کند. نتیجه گیری از یافته ها این بود که زباله های کنار جاده ای بیشتر از منابع محلی می آیند. به عبارت دیگر، اقلام ناخواسته معمولاً فقط در فاصله کمی دورتر از محل خرید یافت می شوند.

یافته‌ های این مطالعه می‌تواند به پاکسازی مناطق شهری از زباله‌های پلاستیکی که می ‌تواند بر کیفیت هوا و آب تأثیر منفی بگذارد، کمک کند. دانشمندان  معتقدند برای مبارزه با این تهدید، به اقدام فوری نیاز است زیرا پلاستیک ها می توانند مواد شیمیایی ناایمن را در محیط آزاد کرده و جذابیت زیبایی شناختی را کاهش دهند. به گزارش سیناپرس،مواد شیمیایی مضری که آنها تخلیه می کنند می توانند به خاک مناطق مجاور نفوذ کرده و راه خود را در آب های سطحی و زیرزمینی پیدا کنند. به طور کلی باید توجه داشت که زباله های پلاستیکی سلامت انسان و حیوانات را تهدید می کند.

به گزارش سیناپرس، یک نکته کلیدی تحقیق فوق، این است که رفتار انسان عامل تجمع زباله های کنار جاده ای است. محققان گفتند که نمی توان رفتار انسان را به تنهایی مقصر این پدیده ناسالم دانست. سیاست گذاران و تولیدکنندگان نیز باید نقشی کلیدی در دور نگه داشتن زباله ها از خیابان ها ایفا کنند.

اندرو گری، از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه گفت: شهرها باید از اقدامات پیشگیرانه ای مانند ممنوعیت برای ریختن زباله های کنار جاده استفاده کنند. جارو کردن خیابان ها به تنهایی کارساز نیست.به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه که در آخرین شماره مجله تخصصی  Environmental Research منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا