گامی بلند برای توسعه مطالعات علمی در فضا

به گزارش سیناپرس، به طور معمول آزمایش های فضایی ویژه در ایستگاه بین المللی فضایی توسط فضانوردان که عمدتا خلبان یا کارکنان سازمان های فضایی هستند انجام می شود؛اگرچه این افراد پیش از اعزام به ماموریت ملزم به گذراندن دوره های مختلفی هستند ولی آزمایش ها بدون نظارت متخصصین پزشکی، زیست شناسی و … انجام می شود.

در همین رابطه روز جمعه الکساندر سرگئیف، رئیس آکادمی علوم روسیه اعلام کرد که چندین موسسه از زیر مجموعه های این آکادمی در حال آماده سازی پیشنهادهایی برای اعزام دانشمندان به ایستگاه فضایی بین المللی هستند.

وی در این رابطه تصریح کرد: هم اکنون چندین مؤسسه در حال تدوین پیشنهادهای خود برای ارائه به آژانس فضایی فدرال روسیه جهت سازماندهی برنامه ای هستند که بر اساس آن دانشمندان به فضا فرستاده شوند. به گزارش سیناپرس،این یک پیشنهاد مشترک برای اعزام دانشمندان حرفه ای به  ایستگاه فضایی بین المللی است تا بتوانند به طور موثر آزمایش هایی را در مدار انجام دهند.
وی در خاتمه توضیحاتش افزود: دانشمندان می توانند این ابتکار را در ماژول تحقیقاتی ناوکا روسی، که فضای کافی برای انجام آزمایش های مختلف ،انجام دهند؛ به عنوان مثال این بخش از ایستگاه فضایی دارای قابلیت انجام آزمایش  در زمینه کشاورزی و فیزیک است.

در حال حاضر بهره برداری از ایستگاه بین المللی فضایی به صورت یک پروژه مشترک بین پنج سازمان فضایی است. این سازمان ها عبارتند از: سازمان فضایی ناسا از آمریکا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی ژاپن، سازمان فضایی اتحادیه اروپا و سازمان فضایی کانادا.

حداکثر ظرفیت این ایستگاه شش نفر است. ایستگاه بین المللی فضایی در مدار تحتانی زمین قرار داشته و در معمولا در محدوده فاصله ۳۳۰ کیلومتری تا ۴۳۵ کلیومتری از سطح زمین قرار دارد.به گزارش سیناپرس، پروژه ایستگاه بین المللی فضائیی امکانات لازم جهت انجام آزمایش های علمی در خارج از جو زمین، عملیات مشاهده و بررسی و همچنین به عنوان یک ایستگاه میانی و رابط جهت سفر به ماه، سایر سیارات منظومه شمسی و یا سایر سیارک ها کاربرد دارد.

ایستگاه بین المللی فضائی با سرعتی برابر با ۲۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در ساعت در مدار زمین در حال حرکت بوده و روزانه ۱۵ بار به دور زمین می چرخد. ایستگاه فضایی بین‌المللی در حقیقت ماحصل ترکیبی از چندین پروژه فضایی است که قبلاً توسط کشورهای مختلف برنامه ‌ریزی شده بود.

طول ایستگاه بین المللی فضایی ۱۰۹ متر است و بخش مرکزی آن ۵۱ متر درازا دارد. وزن کلی این ایستگاه فضائی در حدود ۴۲۰ تن بوده و داخل آن ۱۴ بخش قابل سکونت تعبیه شده است. این بخش ها در مجموع دارای حجمی بالغ بر ۹۳۵ متر مربع هستند. این میزان فضای قابل سکونت تقریبا در حد نیمی از ابعاد یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ محسوب می شود . 
مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا