پانسمانی برای بستن زخم های داخلی

به گزارش سیناپرس به نقل از newscientist، محققان مؤسسه فناوری ماساچوست با الهام از نوارچسب نوعی پانسمان شفاف تولید کرده اند که به سرعت جراحت های داخلی را در موش ها درمان کرده است. ترشحات بعد از جراحی دستگاه گوارش ممکن است باعث بروز عفونت های خطرناکی شود که سالانه میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

جراحان معمولا از بخیه برای کمک به ترمیم جراحات استفاده می کنند اما باعث بسته شدن ناقص زخم ها می شود که حالت غیرعادی پیدا کرده و به باکتری های روده امکان خروج به داخل بافت های همجوار را می دهد. 

محققان این مؤسسه فناوری نوعی پانسمان شفاف و تجزیه پذیر ابداع کرده اند که زخم های روده را به طور مؤثرتر و سریع تری بدون باکتری های ترشح شده، درمان می کند.به گزارش سیناپرس، در حالی که پانسمان های زخم چسبی معمولا روی پوست قرار می گیرند، محیط های مرطوب داخل بدن محیط های دشوارتر و پیچیده تری برای استفاده از این پانسمان ها به شمار می روند. 
محققان پانسمانی را طراحی کرده اند که مانند نوار چسب عمل می کند که تنها یک طرف آن چسبناک است. هنگامی که این پانسمان زخم را می پوشانند، به سرعت هیدروژلی تشکیل می دهد که لایه ای چسبنده بوده و می تواند به بهبود زخم کمک کند. به گزارش سیناپرس، با توجه به انعطاف پذیر بودن پانسمان، می تواند روی زخم هایی با سطوح پیچیده عمل کند. 
 نکته جالب این پانسمان ها، این است که به گونه ای طراحی شده اند که قادرند در این محیط های مرطوب هم عمل کرده و به ترمیم زخم ها کمک کرده و از سویی، دارای ویژگی انطباق با بافت ها هستند. این پانسمان، فشار را در اطراف زخم پخش می کند که این امر اهمیت زیادی دارد چرا که برخی از زخم ها چند روز پیش از بهبودی، ضعیف می شوند. 

به گزارش سیناپرس،اگرچه استفاده از هیدروژل ها در چسب های زخم شایع نیست، ترکیب سطح چسبناک مرطوب و لایه خشک رویی و نیز انعطاف پذیری آن جدید است. از آنجایی که تاکنون، پانسمان چسبی خوبی وجود نداشته که بتواند با ویژگی های روده تطبیق داشته باشد، بیشتر از بخیه ها و موادی  پرمصرفی استفاده می شد. 

محققان به دنبال آن هستند که این چسب ها را برای استفاده در انسان ها کاربردی کنند. یکی از شرکت ها روی تولید این پانسمان ها کار می کند تا بتواند علاوه بر ترمیم زخم، کنترل التهاب را هم انجام دهد. به گزارش سیناپرس، این پانسمان، چسبی بی خطر و جایگزینی برای پانسمان ها و بخیه های فعلی است. 

مترجم: ندااظهری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا