مواردی که باید در بارداری بالای ۳۵سالگی رعایت کنید

به گزارش سیناپرس، میزان توانایی و احتمال باروری زنان پس از 35 سالگی کاهش پیدا می کند به طوری که  قدرت باروری در سنین بین ۳۵ تا ۳۹ به حدود یک چهارم رسیده و در سنین بین ۴۰ تا ۴۵ سالگی این توانایی در باروری به ۹۵ درصد کمتر از دهه سوم زندگی خواهد رسید.
بارداری در سنین بالا احتمال بروز بیماری‌های مزمن مانند فشارخون بالا، مشکلات قلبی و کلیوی، بیماری‌های سیستم ایمنی و دیابت نوع دو را افزایش داده و عموما بارداری و زایمان را برای مادر و فررزند دچار مشکل می کند.  

مشکلات بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالا خطرات و عوارض خاص خود را دارد که ابتلا به فشار خون بالا و دیابت بارداری نمونه هایی از آنها هستند. بزرگی بیش از حد جنین نیز از علائم بارداری در سنین بالا است که لزوم عمل سزارین را قطعی می کند. احتمال بروز انواع خونریزی ها به خصوص در سه ماهه سوم بارداری در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر است.  

یکی دیگر از مسائلی که طی بارداری در سنین بالا اهمیت پیدا می کند، میزان توانایی و احتمال باروری زنان است، همان طور که گفته شد با افزایش سن زنان، توانایی آنها در بارداری کاهش پیدا می کند. به گزارش سیناپرس، در صورتی که زنی بالای ۳۵ سال قادر به باروری نباشد، پزشکان اقدام به   باروری آزمایشگاهی خواهند کرد. در صورتی که این گونه زنان از سلامت کامل برخوردار باشند و سابقه دیابت، فشارخون، تیروئید و مانند آن را نداشته و از وزن متعادل برخوردار باشند دوران بارداری و زایمان سالمی را خواهند گذراند. البته در هر صورت تمامی مراحل بارداری در سنین بالا باید کاملا زیر نظر پزشک متخصص صورت گییرد.

نکاتی که باید در نظر داشت

زنانی که در نظر دارند در سن بعد از ۳۵ سالگی باردار شوند، پیش از بارداری باید از سلامت جسمانی خود اطمینان کامل داشته باشند. عفونت های دستگاه تناسلی در میانسالی ممکن است بدون نشانه باشد بنابراین آزمایش های لازم برای اطمینان از مبتلا نبودن به آن لازم است. بیماری های غده تیروئید می توانند بیماری های قلبی یا عروقی، تشنج آبستنی، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد را در پی داشته یا حتی باعث سقط جنین یا تولد نوزاد مرده شوند.

بنابراین افراد مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید باید زیر نظر پزشک بوده و از خطرات و نشانه های مختلف آن آگاه باشند. دیابت نیز اثر نامطلوبی در بارداری خواهد داشت و جنین را دچار مشکل می سازد. به گزارش سیناپرس،  پیش از بارداری و در طول آن باید وضعیت دیابت  مادر کنترل شده و در شرایط طبیعی قرار داده شود.  

به گزارش سیناپرس، افزایش احتمال اختلالات كروموزومی‌ و ژنتیكی، تولد نوزاد با وزن کم و یا نارس بودن از جمله مشكلاتی است كه در بارداری در سنین بالا مادر و نوزاد را تهدید می کند. بنابراین به زنانی که در سنین بالای ۳۵  سال قصد بارداری دارند مشاوره ژنتیک توصیه می شود تا از خطر بروز اختلال ژنتیكی جلوگیری شود. علاوه بر آن در طول بارداری اینگونه زنان نیز نمونه‌برداری از پرزهای جفتی به منظور ارزیابی سلامت جنین لازم به نظر می رسد. 

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا