چرا اندازه عنکبوت ها بزرگتر شده است؟

به گزارش سیناپرس، عنکبوت‌ هایی که در خانه‌ هایمان می ‌بینیم معمولاً عنکبوت خانگی نامیده می ‌شوند.

این حشرات از نظر علمی به دو گونه  Tegenaria و Eratigena تعلق دارند. به طور کلی چندین گونه مختلف عنکبوت خانگی وجود دارد که تقریباً مشابه بوده و وقتی کاملاً رشد می کنند دارای ابعادی ترسناک می شوند. چند گونه از عنکبوت ها نیز می توانند به طول پاهای بیش از ۱۰ سانتی متر برسند، که این اندازه می تواند باعث ترس بیشتر مردم از این حشرات شود.
از دید جانور شناسان، این تصور که اندازه عنکبوت ها بزرگتر می شوند می تواند چند توضیح داشته باشد. اولین مورد این است که در طول تابستان، این عنکبوت ها هنوز در حال رشد هستند و در خانه های ما چندان به چشم نمی آیند و با شروع فصل پاییز، نرهای بالغ شروع به حرکت در اطراف کرده و به دنبال ماده ها می گردند.

بنابراین ناگهان شاهد حضور عنکبوت های بزرگتری در خانه هایمان هستیم. در کنار این واقعیت که بسیاری از مردم از عنکبوت ها می ترسند ، این حشرات در همه جا حضور داشته و عنکبوت های خانگی ممکن است به طور غافلگیرکننده ای در اتاق خواب، حمام، آشپزخانه یا هر بخش دیگر منزل ظاهر شوند.

از سوی دیگر بیشتر مردم تخصصی در حشره شناسی نداشته و این امکان وجود دارد که گونه های مختلف عنکبوت را ببینند و در این شرایط اگر به دیدن عنکبوت های کوچکتری مانند Tegenaria domestica عادت کرده اید، دیدن گونه بزرگ Eratigena atrica به نوعی شوکه کننده خواهد بود.

به گزارش سیناپرس،  از آنجایی که عنکبوت ها شکارچی هستند، یک تابستان خوب برای آنها ممکن است به این معنی باشد که بهتر تغذیه شده و شانس بیشتری برای رسیدن به اندازه بزرگتر داشته باشند.
نتایج یک مطالعه در استرالیا نشان داد که عنکبوت‌ها با توجه به شرایط مناسب می ‌توانند بزرگتر شوند. در این مطالعه، عنکبوت های گوی بافی طلایی که در سیدنی و اطراف آن زندگی می کردند، جمع آوری و اندازه گیری شدند.

محققان در این مطالعه روی نوع ماده بالغ جمع ‌آوری شده از مکان‌ های مختلفی از جمله پارک‌های شهری گرفته تا بوته‌ ها و خانه ها تمرکز کردند. آن ها این عنکبوت ها را برای ارزیابی اندازه و وضعیت بدن اندازه گیری کرده و همچنین برخی از آنها را برای اندازه گیری اندازه تخمدان تشریح شدند.

نتایج این مطالعه نشان داد که عنکبوت ها در مناطق شهری به طور قابل توجهی بزرگتر از عنکبوت های موجود در طبیعت بودند. بر این اساس مشخص شد عنکبوت‌ های شهری نه تنها بزرگ ‌تر بودند، بلکه تخمدان‌ های بزرگ ‌تری هم داشتند به این معنی که می‌ توانستند تخم‌ های بیشتری بگذارند.

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد که دو عامل ممکن است منجر به ظهور عنکبوت های شهری بزرگتر شده باشد: دما و در دسترس بودن طعمه. ساختمان ها، بتن، آسفالت و مصالح سخت، گرما را ذخیره کرده و مناطق شهری را گرمتر می کنند. دمای گرمتر مناطق شهری می تواند نرخ رشد عنکبوت را افزایش دهد.

از سوی دیگر، مناطق شهری طعمه بیشتری برای عنکبوت ها دارد یا ممکن است عنکبوت ها تارهای خود را در مناطقی بسازند که اتفاقا طعمه های بیشتری را جذب می کنند. نورپردازی خیابان ها در جذب حشرات پرنده موثر هستند و عنکبوت های بزرگتر با ساختارهایی مانند تیر چراغ برق مرتبط بوده و در مناطق مرکزی با سطوح روشنایی بالاتر یافت شدند.
اینکه آیا سایر عنکبوت ها به طور مشابه تحت تأثیر شهرنشینی قرار می گیرند یا خیر، هنوز مشخص نیست ولی آنچه واضح است این است که زیستگاه هایی که ما در شهرهایمان ایجاد می کنیم می تواند تأثیرات عمیقی بر موجوداتی داشته باشد که در خانه ها و اماکن شهری زندگی می کنند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا