زباله، قوز بالای قوز کووید 19 برای جهان!

به گزارش سیناپرس، گزارش جدیدی که توسط WHO، سازمان سلامت جهان، بر اساس تجزیه و تحلیل زباله های مرتبط با کووید 19منتشر شده است، نشان می دهد که از مارس 2020 تا نوامبر 2021، حدود 87000 تن تجهیزات حفاظت فردی تهیه و برای کشورهای مختلف ارسال شده است که همگی آن ها در نهایت، قابلیت تبدیل شدن به زباله را داشته اند.

این در حالی است که گزارش فوق، زباله های تولید شده توسط مردم مانند ماسک های پزشکی یک بار مصرف را در نظر نگرفته است.

بر اساس این گزارش، در مدت زمان فوق، بیش از 140 میلیون کیت تست کرونا با پتانسیل تولید 2600 تن زباله غیر عفونی (عمدتاً پلاستیک) و 731 هزار لیتر زباله شیمیایی ارسال شده است.

به گزارش سیناپرس، همچنین در این مدت، بیش از 8 میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان تجویز شده است که این تعداد واکسن، نیاز به 144 هزار تن انواع سرنگ، سوزن و جعبه ایمنی همراه داشته اند که خود به خود، پتانسیل تبدیل به زباله را داشته اند.

به نظر می رسد از آنجایی که سازمان ملل و کشورهای مختلف در تمام طول دوره مقابله با کووید 19، همواره با وظیفه فوری تامین امنیت و تضمین کیفیت تجهیزات حفاظت فردی مردم دنیا دست و پنجه نرم می کرده اند، توجه کمتری به مدیریت ایمن و پایدار پسماندهای بهداشتی مرتبط با این بیماری داشته اند.

این در حالی است که بنابر گفته مدیران اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی سازمان سلامت جهان، اگرچه ارائه تجهیزات حفاظت فردی مناسب به کارکنان بهداشتی و سایر اقشار مردم، امری کاملاً حیاتی است، اما اطمینان حاصل کردن از این این تجهیزات را می توان به طور ایمن و بدون تأثیر بر محیط اطراف استفاده کرد نیز بسیار حائز اهمیت است.

چنین اظهار نظری به معنای نیاز به وجود سیستم‌های مدیریتی مؤثر برای زباله های مرتبط با کووید 19 است. به گزارش سیناپرس، برای مثال می توان از راهنمایی های سیستمیک برای کارکنان سازمان های بهداشتی استفاده کرد تا به آن ها نشان دهد پس از استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و کالاهای بهداشتی مربوطه، با پس مانده های آن چه کنند.

بررسی ها نشان می دهند که در حال حاضر، 30 درصد از مراکز مراقبت های بهداشتی دنیا و به  طور خاص، 60 درصد از مراکز بهداشتی درمانی کشورهای کمتر توسعه یافته، حتی برای رسیدگی به زباله های معمول خود نیز به اندازه کافی مجهز نیستند، چه رسد به بار اضافی که بیماری عالم گیر کووید 19 به آن ها تحمیل کرده است!

این موضوع بدون تردید، کارکنان بهداشتی را در معرض آسیب ناشی از سوزن، سوختگی و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا قرار می‌دهد. همچنین، جوامعی که در نزدیکی محل‌های دفن و دفع چنین زباله هایی با مدیریت ضعیف زندگی می‌کنند نیز به دلیل مواردی چون هوای آلوده ناشی از سوزاندن زباله، کیفیت پایین آب و آفات ناقل بیماری، به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند.

به گفته مدیران اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی سازمان سلامت جهان، کووید 19، جهان را مجبور کرده است تا با شکاف ها و جنبه های نادیده گرفته شده جریان زباله و نحوه تولید، استفاده و دور ریختن منابع مراقبت های بهداشتی، بیش از پیش مواجه شود و برای آن تدابیری اساسی بیندیشد.

به گزارش خبرگزاری sinapress، در این گزارش که مستقیما توسط WHO منتشر شده، مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای ادغام شیوه‌های بهتر، ایمن‌تر و پایدارتر مدیریت زباله از منظر زیست‌محیطی در واکنش به بیماری کووید 19 و همچنین خط مشی هایی برای جهت دادن به تلاش‌های آینده جهانی در آمادگی برای همه‌گیری های احتمالی دیگر ارائه شده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا