زمین برای طوفان خورشیدی آینده آماده نیست

به گزارش سیناپرس، یک طوفان خورشیدی باستانی و بسیار قدرتمند در ۹ هزار و ۲۰۰ سال پیش توسط دانشمندان کشف شد و  پس از آن به زمین برخورد کرد و آثار دائمی روی یخ های قطب جنوب و گرینلند بر جای گذاشته است. 
دانشمندان نگران این هستند که ابر طوفان خورشیدی بعدی ممکن است در هر زمانی به زمین برخورد کند و آنها نشان دادند که ممکن است زمین برای این برخورد آماده نباشد. 
پژوهشگران طی این مطالعه داده های خود را در زیر قطب جنوب و گرینلند، جایی که آنها مقادیر زیادی رادیونوکلئیدهای کیهانی را در هسته های یخی زیر قطب جنوب و گرینلند شناسایی و جمع آوری کردند.

به گزارش خبر گزاریsinapress، طبق مطالعه جدید، رادیونوکلئیدهای کیهانی زمانی تشکیل می شوند که مقادیر زیادی از یک ذره پرانرژی خورشیدی (SEP) توسط خورشید در طی یک طوفان خورشیدی خارج شود.
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که طوفان خورشیدی باستانی در طول دوره حداقل خورشیدی مرحله ای از چرخه ۱۱ ساله خورشید که فوران های خورشیدی نسبتاً کم رخ می دهد، به زمین برخورد کرده است. برخلاف دوره حداقل خورشیدی، همتای آن دوره حداکثر خورشیدی، زمانی است که فعالیت مغناطیسی در حلقه نور دور خورشید، بیرونی ترین جو خورشید، بسیار فعال است.

یافته های مطالعه جدید مبنی بر اینکه طوفان خورشیدی باستانی در مرحله غیرمنتظره ای از چرخه خورشیدی رخ داده است، دانشمندان را نگران کرده است. به گزارش سیناپرس، مطالعه جدید به این درک منجر شد که ابر طوفان های خورشیدی می توانند بدون توجه به فاز چرخه خورشیدی اتفاق بیفتند.

دانشمندان به شدت نگران هستند که ابر طوفان خورشیدی بعدی می تواند در هر زمانی که ما انتظارش را نداریم رخ داده و با زمین برخورد کند. دانشمندان می گویند زمین هنوز برای ابر طوفان خورشیدی بعدی آماده نیست. این نگرانی بر اساس خطرات بالقوه خطرناک و تهدید کننده زندگی ناشی از طوفان های خورشیدی ایجاد شده است.
بر اساس مطالعه مذکور، طوفان‌ های خورشیدی می ‌توانند پرتاب‌ های جرمی هاله خورشیدی (CME) و شعله ‌های خورشیدی متشکل از پروتون‌ هایی را آزاد کنند که با هدایت خطوط میدان مغناطیسی به سرعت به سوی زمین حرکت می‌ کنند.

به گزارش سیناپرس، این ذرات طوفان خورشیدی می توانند باعث به اصطلاح طوفان ژئومغناطیسی شوند که می تواند به زیرساخت ها از جمله ماهواره ها، ترانسفورماتورهای قدرت و انتقال رادیویی آسیب برساند. 

علاوه بر این، تحقیقات جداگانه‌ ای توسط سنگیتا جیوتی (Sangeetha Jyothi) از دانشگاه کالیفرنیا انجام شد که نشان می دهد طوفان‌ های خورشیدی می ‌توانند باعث قطعی اینترنت شوند.

این تحقیق نشان می دهد که از کار افتادن اینترنت می تواند به دلیل توانایی طوفان برای آسیب رساندن به کابل های اینترنت زیر دریا و قطع شدن آنها برای ماه ها رخ دهد. بر اساس گزارش ها، این آسیب ها زمانی ممکن است که پرتاب‌ های جرمی هاله خورشیدی از زمین عبور کرده و سپر مغناطیسی سیاره را در طول طوفان ژئومغناطیسی فشرده کنند.
شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: natureworldnews 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا