تربیت و تعامل والدین با کودکان سخت تر است یا نوجوانان؟

به گزارش سیناپرس، همیشه یک بحث قدیمی وجود دارد که بسیاری از والدین درگیر آن هستند. والدین نوجوانان به والدین نوزادان و کودکان می گویند که الان وضعیتتان خوب است صبر کنید تا فرزندتان به نوجوانی برسد تازه مشکلات آغاز می شود. این سخنان و هشدارها برای والدین کودکان نوپا تضعیف‌ کننده و ترسناک است. واقعا کدام سخت تر و استرس زا تر است، تربیت یک کودک یا تربیت یک نوجوان؟

تحقیقات انجام شده،هیچ تفاوت معناداری در سطوح استرس بین تعامل والدین با کودکان نوپا و والدین با نوجوانان پیدا نکرده است. با این حال، رسیدگی به کودکان نوپا برای والدین نیازمند توجهی بیشتر از نوجوانان است.

جای تعجب نیست که فرزند پروری نوزادان و کودکان نوپا با نیازهای زمانی بیشتر والدین، افزایش تعارضات زناشویی، مشکل در تعادل کار و خانواده و زمان شخصی کمتر همراه است. به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می ‌دهد که کیفیت رابطه زناشویی از دوران نوزادی فرزندان کاهش یافته و سپس با شروع مدرسه ابتدایی کودک بهبود پیدا می کند.

با این حال، والدین دارای کودکان زیر پنج سال رضایت بیشتری از رابطه با فرزندان خود، عزت نفس بالاتر، اعتماد به نفس بیشتر به عنوان والدین و علائم افسردگی کمتری نسبت به والدین کودکان نوجوان یا کودکان در سن مدرسه نشان می دهند. همچنین والدین کودکان نوپا هنگام تعامل با فرزندشان نسبت به والدین نوجوانان شادی بیشتری احساس می کنند.

از سوی دیگر تربیت یک نوجوان نیز در نوع خود سخت است. تحقیقات نشان می دهد در حالی که کودکان خردسال خواسته ها و نیازهای بیشتری دارند، نیازهای آنها معمولاً به همان روش برآورده می شود. به گزارش سیناپرس،  نوجوانان از والدین خود می خواهند که نیازهای آنها را به روش های متفاوت و شخصی تر برآورده کنند. به عبارت دیگر، کودکان کوچکتر ممکن است بیشتر به شما نیاز داشته باشند، اما برآورده شدن نیازهای آنها ممکن است آسانتر باشد.

به طور خلاصه، تربیت کودکان نوپا و فرزند پروری نوجوانان هر دو به روش های خاص خود استرس زا هستند. جالب اینجاست که به نظر می ‌رسد تربیت کودکان خردسال «بهترین زمان» و «بدترین زمان» است. یعنی ممکن است پر ارزش ترین و در عین حال طاقت فرساترین و سخت ترین مرحله فرزندپروری باشد. پس اگر تربیت و تعامل با کودکان و نوجوانان هر دو بسیار استرس زا هستند، این والدین چه باید انجام دهند؟

در مورد کودکان نوپا یا نوجوانان، ولدین باید سعی کنند توجه خود را بر جنبه های مثبت مرحله رشدی که در آن قرار دارند، متمرکز کنند. در مورد کودکان نوپا، بهتر است والدین سعی کنند روی میزان دوست داشتن آنها یا قدردانی از چهره های کوچک شایان ستایش آنها تمرکز کنند. به گزارش سیناپرس، در مورد نوجوانان، بهتر است سعی کنند به نکات مثبت سنی آنها از جمله استقلالشان در انجام بیشتر کارهای روزانه و اینکه می توانند بدون داشتن پرستار بچه، نوجوانتان را در خانه تنها گذاشته و از خانه خارج شوند، تمرکز کنند.

پژوهشگران پیشنهاد می کنند هرگز از والدین دیگر نسبت به سخت یا آسان بودن هر مرحله از رشد فرزندان سوال نکنید چرا که هشدارهای غیر علمی و بعضا استرس زا، احساس خوبی به شما نخواهد داد. بهتر است در هر مرحله به نکات مثبت آن مرحله از فرزندتان تمرکز کنید.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: psychologytoday 
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا