خطر حمله کوسه در شب های مهتابی بیشتر است

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند خطر حمله کوسه ها در شب های مهتابی و به ویژه شب های ماه کامل بیشتر است. در حالی که علت دقیق این موضوع همچنان نامشخص است، محققان دریافتند که حملات کوسه‌ها بیشتر از حد متوسط در دوره‌ هایی با نور بالاتر ماه و حملات کمتری نسبت به میانگین در دوره‌ هایی با نور کمتر رخ می ‌دهد. 

گفتنی است که پژوهش های پیشن نشان داده بود بسیاری از انواع مختلف حیوانات رفتارهایی از خود نشان می دهند که با موقعیت ماه مرتبط است، اما مطالعات کمی تا به امروز به ارتباط بین فازهای ماه و حملات کوسه ها پرداخته است.
آنچه این تحقیق را مهم می کند، داده های فراوانی است که محققان تجزیه و تحلیل کرده اند. یافته‌های آن ‌ها بر اساس ثبت موارد حمله جهانی کوسه است که طی یک دوره ۵۵ ساله از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۵ بررسی شده و اسناد آن به صورت پرونده های بین ‌المللی حمله کوسه در موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه فلوریدا نگهداری می ‌شود. 

به گزارش سیناپرس، بررسی تعداد حملات کوسه ها بر اساس تقویم قمری در سراسر جهان و در طول چندین دهه، ارتباط واضحی را بین فازهای ماه و حملات کوسه نشان داد، اگرچه دلایل این رفتار کاملا ناشناخته باقی مانده است.

به گفته پژوهشگران، اگرچه کوسه‌ها می ‌توانند در تاریکی شب محیط اطرافشان را به خوبی مشاهده کنند  اما  بیشتر حملات کوسه ‌ها در نور روز اتفاق می ‌افتد. با این حال، ماه می‌تواند نیروهای دیگری را بر روی زمین و اقیانوس‌های آن به روش‌هایی بسیار ظریف ‌تر اعمال کند. 

استیو میدوی (Steve Midway)، دانشیار و محقق ارشد این تیم تحقیقاتی و متخصص در بوم شناسی شیلات و تجزیه و تحلیل های آماری در بخش اقیانوس شناسی و علوم ساحلی کالج سواحل و محیط زیست درباره موضوع فوق گفت: همانطور که می دانیم، جاذبه ماه بر جزر و مد دریاها تاثیر دارد. شواهد جدید نشان می دهد که احتمالا این موضوع بر رفتار کوسه ها نیز اثراتی ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان می گویند هنوز خیلی زود است که مدعی شویم نور ماه عاملی قطعی برای حملات کوسه است. با این حال، داده های جدید آنها به عنوان یک پایه برای درک بهتر حملات کوسه عمل کرده و می تواند برای ارائه دستورالعمل های حفاظتی در فعالیت های تفریحی مبتنی بر آب در آینده مفید باشد.

مترجم: مریم عالمی
منبع: sciencedaily

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا