انتقال ۵۰ میلیارد مکعب آب از جنوب به شمال چین

به گزارش سیناپرس، تغییرات آب و هوایی و تغییر الگوی بارش در بسیاری از نقاط جهان مشکل ساز شده و به همین دلیل راهکارهای مختلفی از سوی دولت ها برای تامین آب مورد نیاز خود صورت گرفته که یکی از این راهکارها، انتقال آب از مناطق دارای منابع غنی آب به مناطق خشک است. در این راستا دولت چین یکی از بزرگترین پروژه های این حوزه را در دست اجرا داشته و بر اساس گزارش های رسمی، مسیر های میانی و شرقی پروژه انحراف آب جنوب به شمال چین تا دیشب یعنی ساعت ۲۳ جمعه، بیش از پنجاه میلیارد متر مکعب آب به شمال این کشور منتقل کرده است. 

گفتنی است طی این پروژه ۱۴۰ میلیون نفر از مردم منتفع شده و این عملیات جا به جایی آب، الگوهای توسعه اقتصادی بیش از ۴۰ شهر بزرگ و متوسط را بهینه کرده است. به گفته یک مقام وزارت منابع آب، این پروژه انتقال، سیستم تامین آب شمال چین را تغییر داده و اکوسیستم رودخانه ها و دریاچه ها را در مناطق دریافت کننده آب بهبود بخشیده است.

شرکت مسئول این پروژه گفته است که مسیر میانی منابع آبی سالم را برای میزبانی بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن فراهم می ‌کند.
به گزارش سیناپرس، پروژه انحراف آب جنوب به شمال چین سه مسیر اصلی دارد. مسیر میانی که به دلیل نقشی که در آبرسانی به پایتخت کشور دارد، برجسته ‌ترین مسیر از میان این سه مسیر محسوب شده و از مخزن دان جیانگ کو در استان هوبی در بخش مرکزی چین آغاز شده و از هنان و هبی می‌گذرد و در نهایت به پکن و تیانجین می ‌رسد. این پروژه در دسامبر سال ۲۰۱۴ شروع به تامین آب کرد.

عملیات مسیر شرقی در نوامبر  ۲۰۱۳ آغاز شده و طی آن آب را از استان جیانگ سو در شرق چین به مناطقی از جمله تیانجین و شاندونگ انتقال پیدا می کند. در خاتمه گفتنی است مسیر غربی انتقال آب در بخش های داخلی چین در مرحله برنامه ریزی است و هنوز ساخته نشده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: english.news.cn
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا