واکسن کرونا نظم عادت ماهانه زنان را به هم می زند

به گزارش سیناپرس، طبق یک مطالعه جدید، افرادی که یک دوز از واکسن کووید۱۹ را در طول دوره قاعدگی دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده بودند، تقریباً یک روز به آغاز دوره اشان افزوده شد. افزایش طول چرخه، زمان طولانی ‌تر بین خونریزی، هیچ تغییری در تعداد روزهای قاعدگی یا روزهای خونریزی ایجاد نکرد. 
این پروژه تحقیقاتی نزدیک به چهار هزار زن آمریکایی را در شش دوره قاعدگی تحت نظر قرار داد و به طور متوسط دوره پس از تزریق واکسن حدود یک روز دیرتر از حد معمول شروع شد. اما هیچ تغییری در تعداد روزهای خونریزی قاعدگی پس از واکسیناسیون کووید۱۹ مشاهده نشد.
دکتر آلیسون ادلمن (Alison Edelman) از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان و سرپرست این تیم تحقیقاتی خاطرنشان می‌کند که چرخه‌های قاعدگی معمولاً از ماه به ماه متفاوت است و افزایش مشاهده‌شده به خوبی در محدوده تغییرپذیری طبیعی که هشت روز است، بود. انتظار تغییرات دوره قاعدگی به افراد واکسینه شده کمک می کند تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.
به گزارش سیناپرس، تیم ادلمن داده‌ های یک برنامه کنترل بارداری به نام «چرخه‌های طبیعی» را تجزیه و تحلیل کرد که توسط سازمان غذا و داروی سازمان غذا و دارو تأیید شده است تا به زنان کمک کند چرخه‌های قاعدگی خود را ردیابی کرده و بدانند چه زمانی بیشتر احتمال دارد باردار شوند. سیکل های قاعدگی از روز اول یک قاعدگی تا روز اول قاعدگی بعدی شمارش می شود. تغییرات جزئی از ماه به ماه طبیعی است و استرس، رژیم غذایی، حتی ورزش می تواند تغییرات موقتی را تحریک کند. 
ادلمن گفت که این مطالعه شامل زنانی می ‌شد که «طبیعی‌ترین طول چرخه طبیعی»، میانگین آن بین ۲۴ تا ۳۸ روز بود، داشتند. به گزارش سیناپرس، برنامه از آنها خواسته بود در صورت دریافت واکسن کووید ۱۹ اطلاعات واکسن را وارد کنند.
محققان زنان واکسینه شده را برای سه دوره پیش از واکسن و سه دوره بلافاصله پس از آن، شامل ماه هایی که یک دوز دریافت کردند، پیگیری کردند. آنها با زنان واکسینه نشده مقایسه شدند.
زیرمجموعه ای از ۳۵۸ زن که هر دو دوز واکسن را در یک چرخه قاعدگی دریافت کردند، تغییر کمی به طور متوسط دو روز، بیشتر در طول چرخه بعدی خود مشاهده کردند حدود ۱۰ درصد از آنها هشت روز یا بیشتر تغییر کردند، اما متعاقباً به محدوده طبیعی بازگشتند بنابراین می توان گفت هرگونه تغییر قاعدگی احتمالا موقتی است.
کارشناسان معتقدند زنان پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون دارند در نتیجه وقوع این تغییرات در پاسخ به واکسن تعجب آور نخواهد بود. به نظر می رسد برای دریافت اطلاعات بیشتر از شدت خونریزی قاعدگی یا احتمال ایجاد تغییرت دیگر نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در اخرین شماره مجله زنان و زایمان (Obstetrics & Gynecology) منتشر شده و قابل دسترس است. 
مترجم: زهرا همراز
منبع: latimes

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا