اقیانوس ها قادر به جذب کربن هستند

به گزارش سیناپرس، تحقیقات و مدل‌ سازی های پیشین، محققان را در مورد میزان جذب دی ‌اکسید کربن اتمسفر (CO2) توسط آب ‌های سردی که در اطراف قاره قطب جنوب می‌ چرخند، نامطمئن نگه داشته بود اما مشاهدات جدید هواپیماهای تحقیقاتی نشان می‌ دهد که اقیانوس جنوبی، کربن بیشتری را از جو جذب کرده و تأیید می ‌کند که یک مخزن کربن قوی و یک حائل مهم برای اثرات انتشار گازهای گلخانه‌ ای ناشی از انسان است. 

دانشمندان در این مطالعات از مشاهدات هواپیماهای تحقیقاتی از دی اکسید کربن اتمسفر استفاده کرده تا نشان دهند که شاخصه (flux) خالص سالانه کربن اقیانوس جنوبی با جذب بیشتر در تابستان و خروج گاز کمتر در زمستان، همراه است. آنها دریافتند که آب‌ های منطقه تقریباً ۰/۵۳ پتاگرم (۵۳۰ میلیون تن) کربن بیشتر از آنچه سالانه آزاد می کنند را جذب کرده و نقشی مهم در تنظیم اکوسیستم دارند.

به گزارش خبرگزاریsinapress، متیو لانگ (Matthew Long) از محققان مرکز ملی تحقیقات جوی (NCAR) در توضیحات خود می گوید: مشاهدات هواپیماهای تحقیقاتی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ طی سه آزمایش میدانی، از جمله ماموریت توموگرافی جوی ناسا (ATom) در سال ۲۰۱۶ جمع آوری شد که اندازه‌ گیری ‌های موجود در هوا نشان‌ دهنده کاهش دی اکسید کربن در اتمسفر پایین در سطح اقیانوس جنوبی در تابستان و جذب کربن توسط اقیانوس است.

هنگامی که دی اکسید کربن ناشی از فعالیت انسان وارد اتمسفر شده، مقداری از گاز توسط اقیانوس جذب می شود، فرآیندی که می تواند تجمع کربن در اتمسفر را اندکی کند کرده و دمای کره زمین با آن افزایش یابد. به گزارش سیناپرس، بخشی از این فرآیند به دلیل بالا آمدن آب سرد از اعماق اقیانوس است. هنگامی که آب سردتر و غنی از مواد مغذی به سطح می ‌رسد، پیش از بازگشت مجدد، معمولاً با کمک ارگانیسم‌ های فتوسنتزکننده به نام فیتوپلانکتون  CO2 را از جو جذب می ‌کند.
به گزارش سیناپرس، مدل‌ های رایانه ‌ای نشان می‌ دهند که ۴۰ درصد از CO2 تولید شده توسط انسان در اقیانوس‌ ها در سراسر جهان در اصل از جو به اقیانوس جنوبی جذب شده و آن را به یکی از مهمترین جذب ‌کننده‌ های کربن در سیاره ما تبدیل می ‌کند. اما اندازه گیری شاخصه شار یا تبادل CO2 از هوا به دریا چالش برانگیز بوده است.

به گفته لانگ، اگرچه اندازه‌ گیری‌ های گرفته‌ شده از سطح اقیانوس و از خشکی مهم هستند، اما برای ارائه تصویری قابل‌ اعتماد از شار کربن هوا و دریا بسیار کم هستند. با این حال، اتمسفر می ‌تواند شارها را در گستره‌ های بزرگ یکپارچه کند. برای این مطالعه جدید، محققان از اندازه گیری های هوا از سه آزمایش میدانی ATom، HIPPO و ORCAS استفاده کردند.در مجموع، آزمایش‌ های میدانی مجموعه‌ ای از عکس‌ های فوری (یا پروفایل‌ ها) از تغییر عمودی دی ‌اکسید کربن در ارتفاعات مختلف جو و فصول مختلف را ثبت کردند.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم (Science) منتشر شده و قابل مشاهده است. 

مترجم: رضوان خندان
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا