ابتلا به کرونای شدید سلول های ایمنی را تقویت می کند

به گزارش سیناپرس، از اوایل همه ‌گیری کرونا، محققان این پژوهش بررسی کرده ‌اند که کدام آنتی‌ بادی‌ها و سلول‌های تی برای مبارزه با  کووید-۱۹ مهم هستند. در تحقیقات جدید، محققان از تکنیکی به نام تجزیه و تحلیل رونویسی تک سلولی برای مطالعه خاصیت های ژن های فردی بیش از هشتاد هزار سلول تی  بیماران کرونا را مطالعه کردند.

سلول های CD8 T سلول هایی هستند که مسئول تخریب سلول های آلوده به ویروس هستند. سلول های CD8 T حافظه ای نیز برای محافظت از بدن در برابر عفونت مجدد در برابر بسیاری از ویروس ها مهم هستند.

سوال بزرگی که این روزها ذهن مردم را به خود مشغول کرده اینست که پس از ابتلا به کرونا چه مقدار مصونیت در بدن به وجود می آید. به گزارش خبرگزاری sinapress، یک تیم مشترک تحقیقاتی از دانشگاه های لیورپول و ساوتهمپتون در مطالعات جدید خود سرنخ جالبی را در این رابطه کشف کرده اند که نشان می دهد که افراد مبتلا به موارد شدید کرونا ممکن است مقاومت بهتری برای مبارزه با عفونت مجدد در اختیار داشته باشند.

پروفسور کریستین اوتنسمایر (Christian Ottensmeier) مشاور انکولوژیست و پروفسور ایمونوآنکولوژی در دانشگاه لیورپول، در بررسی های خود دریافت که سلول های تی چگونه به عفونت  کرونا پاسخ می دهند و این واکنش چه معنایی می تواند داشته باشد. نگاهی دقیق تر به سلول های تی تفاوت های بزرگی را در موارد خفیف و شدید کووید-۱۹ نشان می دهد. تحقیقات جدید نشان دهنده تنوع بسیار زیادی در نحوه واکنش سلول های تی به ویروس های کشنده است. 

پروفسور پاندورانگان ویجایاناند (Pandurangan Vijayanand) یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیق درباره موضوع فوق می‌گوید: افراد مبتلا به موارد شدید کرونا ممکن است ایمنی طولانی ‌مدت و قوی ‌تری داشته باشند.

با ادامه این مطالعات، محققان در کمال تعجب دریافتند که پاسخ سلول‌های تی در بیماران مبتلا به کووید خفیف ‌تر، ضعیف ‌تر است. به گزارش سیناپرس، همچنین محققان متوجه شدند که قوی‌ ترین پاسخ‌ های سلول های تی مربوط به بیمارانی است که به شدت بیمار شده و نیاز به بستری شدن داشتند.

در این رابطه پروفسور اوتنسمایر می‌گوید: بین عملکرد سلول‌های تی و شدت عفونت یک رابطه معکوس وجود دارد. 
در خاتمه گفتنی است این پژوهش در مرحله اولیه بوده وبررسی دقیق تر این ویژگی سلول های ایمنی بدن و به طور خاص سلول های تی نیازمند انجام مطالعات تکمیلی است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science Immunology منتشر شده است.

مترجم:  فاطمه امینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا