ساخت واکسن کرونا به کمک حشرات

به گزارش سیناپرس،آیدار ایشموخامتوف مدیر مرکز مطالعات زیستی و واکسن سازی چوماکوف اعلام کرد که محققان این مرکز در حال تلاش برای ساخت نوعی واکسن کرونا به کمک سلول های حشرات بوده و به کمک این روش می توان بر اساس سویه های جدید ، پلت فرم واکسن های غیرفعال موثری ایجاد کرد. 

گفتنی است در حال حاضر محققان این مرکز مطالعاتی در حال کار با هدف  توسعه واکسنی برای محافظت در برابر عفونت کرونا ویروس بر اساس ذرات ویروس مانند موجود در سلول های حشرات هستند. آیدار ایشموخامتوف در نشست عمومی آکادمی علوم روسیه (RAS)  ضمن اعلام مطلب فوق، گفت: ما چند سال پیش در آفریقای جنوبی کار برای ساخت واکسن‌ هایی بر اساس ذرات ویروس مانند، یعنی ذرات ویروسی بدون ماده ژنتیکی را آغاز کردیم.  من و تیم پژوهشگران همکارم، طیف وسیعی از روش‌های مختلف از جمله نحوه انتقال ذرات ویروس مانند به سلول ‌ها، جداسازی و شناسایی آنها را آزمایش کرده و هم اکنون در حال کار روی ایجاد واکسنی علیه کووید – ۱۹ بر اساس ذرات ویروس مانند موجود در سلول ‌های حشرات هستیم.
این دانشمند در ادامه توضیحات خود خاطرنشان کرد که ساخت واکسن موثر علیه سویه های جدید کرونا و بر اساس پلت فرم واکسن های غیرفعال کامل ویریون به کمک روش مورد استفاده در این مرکز، امکان پذیر است. به گزارش سیناپرس، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ مرکز چوماکوف هفت واکسن از جمله واکسن دو ظرفیتی دهانی BiVac Polio ، واکسن مایع PolioVaksin علیه فلج اطفال، واکسن Sinsavak برای پیشگیری از تب زرد، واکسن Evervac در برابر انسفالیت منتقله از کنه و یک واکسن بر علیه ویروس کرونا ساخته است.
بر اساس گزارش های رسمی، مرکز چوماکوف طی سال های اخیر با نصب راکتور های بیو شیمیایی جدید با ظرفیت هزار لیتر، تولید واکسن CoviVac غیرفعال کامل ویریون علیه ویروس کرونا را مدرن ‌سازی کرد که این امر به افزایش قابل توجه حجم تولید واکسن کمک کرده و امکان  دو برابر کردن برنامه‌ های تولید اعلام‌ شده قبلی را فراهم می کند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: tass
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا