ارتباط ناسا با هلیکوپتر مریخ قطع شد

به گزارش سیناپرس، هفدهمین عملیات پروازی هلیکوپتر Ingenuity Mars ناسا در روز یکشنبه هفته گذشته انجام شده بود و بر اساس بیانیه جدید ناسا، اگرچه همه چیز طبق برنامه ریزی انجام گرفته بود ولی در طول مسیر ۱۸۷ متری این هلیکوپتر به سمت شمال شرقی و در مرحله نهایی فرود، مسیر ارتباطی بین Ingenuity و مریخ نورد Perseverance مختل شد. البته به نظر می رسد هلیکوپتر توانسته است با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید.
بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در این رابطه،  تقریباً ۱۵ دقیقه پس از از بین رفتن پیوند رادیویی، مریخ نورد ناسا سیگنال هایی از این هلیکوپتر دریافت کرد که نشان می داد باتری و تجهیزات الکترونیکی پروازی آن سالم هستند.

ناسا معتقد است که از دست دادن پیوند رادیویی به دلیل پیکربندی چالش برانگیز رادیویی بین مریخ نورد و هلیکوپتردر هنگام فرود بوده است. داده های تله متری ناسا از این پرواز نشان داد که این وسیله نقلیه در طول پرواز ۱۱۷ ثانیه ای خود در ارتفاع ۱۰ متری از سطح مریخ مطابق انتظار عمل کرد. با این حال، اطلاعات تله متری برای حدود یک سوم زمان فرود نهایی از ارتفاع حدود ۳ متری از سطح مریخ وجود ندارد. به گزارش سیناپرس، ناسا گفت قبل از اینکه مطمئن شود دقیقاً چه اتفاقی باعث از بین رفتن پیوند رادیویی شده است، باید داده های گمشده پرواز ماموریت ۱۷  را از هلیکوپتر به مریخ نورد و سپس به زمین منتقل کند.

ناسا روز چهارشنبه این هفته توانست این داده ها را به زمین منتقل کرده و اطلاعات فوق نشان می دهد که شرایط هلیکوپتر مناسب است. سطح قدرتی که از پنل های خورشیدی به شش باتری لیتیوم یونی داخل هلیکوپتر منتقل می شود به اندازه ای قوی است که ناسا معتقد است هلیکوپتر در وضعیت عمودی قرار دارد.
با این حال، تیم ناسا همچنان مشکلاتی در زمینه ارتباط با بالگرد مریخی خود دارند که به اعتقاد آنها باعث از بین رفتن داده های تله متری در طول پرواز شده است. به گزارش سیناپرس، مهندسین ناسا انتظار دارند طی چند روز آینده این مشکل برطرف شود.

گفتنی است طراحان ناسا از قبل می دانستند که هلیکوپتر مریخی با محیط ناهمواری که در حال حاضر در آن کار می ‌کند با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. این هلیکوپتر بسیار بیشتر از جدول زمانی ماموریت اصلی خود عمل کرده است و جالب است بدانیم که در ابتدا برای عملیات در زمین مسطح طراحی شده بود. به باور متخصصین، قدرت یک سیگنال رادیویی بستگی زیادی به داشتن یک خط دید واضح بین آنتن های فرستنده و گیرنده دارد.

در زمین های ناهموار، خط دید ممکن است توسط سنگ های بزرگ، تپه ها یا برآمدگی ها مسدود شود. به گزارش سیناپرس، اگر آنتن های مریخ نورد طوری قرار گیرند که گیرنده های رادیویی آن از هلیکوپتر دور شود، ممکن است ارتباطات مختل شود. در حال حاضر تصاویر ارسالی از مریخ نشان می دهد هلیکوپتر ناسا پشت تپه ای به نام Bras فرود آمده که تقریبا ۴ متر ارتفاع دارد و این ارتفاع برای مختل کردن ارتباطات رادیویی مریخ نورد و هلیکوپتر کافی است.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: slashgear

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا