انسان تا چه حد خودش شخصا تصمیم می گیرد؟

به گزارش سیناپرس، مسئله اراده آزاد هنوز در سطح جهانی به شدت مورد بحث است. از یک طرف، ما به وضوح خود را به عنوان یک انسان قادر به انتخاب و عمل آزادانه بر اساس آنچه انجام می دهیم، دانسته و می گوییم انجام دادن یا ندادن کاری بر اثر انتخاب خود فرد است و این قطعاً همان اراده آزاد است. 
از سوی دیگر، شواهد علوم اعصاب به وضوح نشان می دهد که مغز معمولاً پیش از اینکه ما از موضوعی آگاه شویم، اقدامات ما را آغاز می کند. در واقع وظیفه اصلی مغز فرد این است که سیستم های بدن را تنظیم کرده تا فرد را زنده و سالم نگه دارد. در این میان اما یک مشکل وجود دارد: مغز بدون دسترسی مستقیم به آنچه در بدن یا خارج از جهان می‌ گذرد، در حال فعالیت است و این اطلاعات مداوم در مورد وضعیت بدن و جهان یعنی داده های حسی را از سطوح حسی بدن فرد از جمله چشم، گوش و غیره دریافت می کند.

این داده‌های حسی، نتایج رویدادهای جهان و درون بدن فرد هستند اما مغز به این رویدادها یا علل آنها دسترسی نداشته و فقط نتایج را دریافت می کند. به عنوان مثال، یک صدای بلند ممکن است در اثر رعد و برق، شلیک گلوله یا زدن طبل ایجاد شده باشد که باعث عکس العمل متفاوت مغز می شود.
حال این سوال مطرح می شود که چگونه مغز علل داده های حسی را کشف کرده و فرد را برای بهترین اقدامات آماده می کند؟ به گزارش سیناپرس، مغز بدون دسترسی مستقیم به آن دلایل، باید حدس بزند بنابراین، در هر لحظه، مغز تجربیات گذشته را که شبیه به شرایط فعلی هستند، به خاطر می‌ آورد تا بتواند پیش بینی کند که در لحظه بعد چه اتفاقی خواهد افتاد پس می‌ تواند فرد را نسبت به اقدام بعدی آماده کند.

در واقع، مغز فرد برای این پیش‌ بینی ‌ها، شلیک نورون‌های خود را تغییر داده تا بدن را برای عمل آینده در حدود یک ثانیه یا بیشتر پیش از اینکه حرکات واقعی رخ دهند، آماده کند. این فرآیند پیش‌ بینی کاملاً خارج از آگاهی فرد اتفاق می ‌افتد، اما در طول زندگی وی مستمر است و تعداد زیادی از دانشمندان اکنون کاملاً مطمئن هستند که این فرآیند محرک اصلی اعمال افراد است.

در واقع، تصمیم مغز فرد برای خوردن یک بسته چیپس به عنوان یک برنامه عملی، پیش از اینکه مغز فرد از این برنامه آگاه شود، آغاز شده است. بنابراین این عمل، مانند بسیاری از اقدامات دیگر فرد، با پیش بینی هایی هدایت می شود که تحت کنترل خودکار حافظه و محیط فعلی فرد است. این توصیف از عملکرد درونی مغز، مطمئناً نشان دهنده عدم وجود اراده آزاد است بنابراین به نقطه ‌ای می‌ رسیم که بحث اراده آزاد برای مدت طولانی تری ادامه پیدا می کند.

جالب است بدانید که مغز شما تا حد زیادی با جمع آوری مجدد تجربیات گذشته خود که شبیه به لحظه حال هستند، شروع به پیش بینی می کند. به گزارش سیناپرس، این بدان معناست که هر تجربه جدیدی که برای خود پرورش می دهید، هر مطلب جدیدی که می خوانید، هر فرد جدیدی که ملاقات می کنید، هر هنر یا فعالیت جدیدی که یاد می گیرید، فرصتی برای تغییر آنچه که مغز شما در آینده پیش بینی کرده و اقداماتی که ممکن است شما انجام دهید، محسوب می شود. 

به عبارت دیگر، مغز شما می ‌تواند پیش‌ بینی‌ های آینده‌ اش را در حال حاضر با سرمایه‌ گذاری روی تجربیات جدید به جهات مختلف هدایت کند. به معنایی دیگر، شما با توجه به تجربیات و معلومات گذشته اتان عمل کرده و تجربه جدید کسب می کنید. شما پیوسته در حال پرورش گذشته خود به عنوان وسیله ای برای کنترل آینده خود هستید که ممکن است شکلی از اراده آزاد باشد اما در طول زمان گسترش یافته است بنابراین با آنچه که ما معمولاً در مورد اراده آزاد فکر می کنیم، متفاوت است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا