پوست بدنتان رو به صورت دوره ای بررسی کنید

به گزارش سیناپرس، آکادمی پوست آمریکا (AAD) در بیانیه ای جدید به همه مردم توصیه کرد به طور منظم پوست خود را بررسی کرده و هر نوع تغییر اندازه و شکل در بخش های مختلف پوست از جمله خال ها را جدی بگیرند. پوست آینه ای شفاف از وضعیت سلامت انسان بوده و نشانه های بسیاری از بیماری ها ابتدا در پوست بدن ظاهر می شوند.
بر این اساس اعلام شد که چندی پیش یک بیمار، کیستی بزرگ و دردناک در پشت خود در طول پایش دوره ای پوست بدنش پیدا کرده و طی بررسی های بعدی پزشکی تشخیص داده شد که وی به سرطان ریه مبتلا شده و تحت درمان نجات بخشی قرار گرفته است.

این موارد به کرات در گزارش های پزشکی عنوان شده و برای مثال چندی پیش یک بیمار با لکه کبودی بی دلیلی روی پوست پای خود مواجه شده و تشخیص اولیه پزشکان نشان داد که وی احتمالا دچار یک بیماری خونی است.  به گزارش سیناپرس، وی به یک متخصص هماتولوژی – انکولوژی مراجعه کرده و خوشبختانه سرطان خون در مراحل نخستین در وی تشخیص داده شد که این بیمار اکنون پس از پیوند مغز استخوان در حال بهبودی است.

در مورد مشابه دیگری، یک مرد میانسال اهل تگزاس، پس از مشاهده تغییراتی در خال روی انگشتان پای خود، به متخصص پوست خود مراجعه کرده و پس از نمونه برداری در مطب، تشخیص داده شد که وی به سرطان پوست یا ملانوم مبتلا است که مراحل اولیه را طی کرده و خوشبختانه وی تحت درمان قرار گرفته و کاملا مداوا می شود.
دکتر کن تومکی، رئیس آکادمی پوست آمریکا، در این رابطه گفت: بررسی منظم پوست برای شناسایی زود هنگام سرطان پوست و سایر بیماری ها بسیار مهم است. ما همه را تشویق می کنیم که به طور منظم پوست خود را معاینه کنند تا  هر گونه تغییر را زودتر تشخیص دهند.

در این زمینه توصیه می شود که افراد در خانه و هنگام استحمام، پوست خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده موارد نگران ‌کننده، با یک متخصص پوست مشورت کنید. آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می کند در طول بررسی و پایش پوست از حروف A، B، C، D، E استفاده کنید.

  • A به معنی عدم تقارن و زمانی که یک نیمه از یک لکه پوستی متفاوت از دیگری باشد به کار می رود. 
  • B برای حاشیه بوده و زمانی که یک لکه پوستی دارای حاشیه نامنظم، پوسته پوسته یا ضعیف باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  C مختص رنگ بوده و زمانی که لکه ها از یک ناحیه به ناحیه دیگر دارای تنوع رنگی هستند باید از این علامت استفاده کنید.
  •  D برای قطر استفاده شده و باید توجه کنید که ملانوما معمولاً بزرگتر از ۶میلی متر یا تقریباً به اندازه یک پاک کن مداد است.
  • علامت E برای تکامل است. زمانی که یک لکه متفاوت از بقیه لکه های پوستی به نظر می رسد یا از نظر اندازه، شکل یا رنگ در حال تغییر است باید با این علامت نشانه گذاری شود.

توصیه می شود برای انجام معاینه پوست، بدن خود را در یک آینه تمام قد نگاه کنید. به زیر بغل، ساعد و کف دست خود توجه کرده و پاها، بین انگشتان پا و کف پاها را واررسی کنید. به گزارش سیناپرس، از یک آینه دستی برای بررسی گردن و پوست سر و همچنین برای بررسی کمر و باسن خود استفاده کنید.
اگر متوجه لکه ‌ای متفاوت از سایر بخش های بدن یا تغییر، خارش و خونریزی شدید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا