این چاقو آینده آشپزخانه ها را تغییر می دهد

به گزارش سیناپرس،در حالی که تکنیک های پردازش چوب مانند  استفاده از بخار یا فشرده سازی برای قرن ها وجود داشته است اما صنعتگران هیچگاه نتوانسته اند محصولاتی به استحکام فولاد یا سرامیک را به کمک چوب تولید کنند.

امروزه تیزترین چاقوهای موجود در بازار از جنس استیل یا سرامیک هستند که هر دو باید در کوره و تحت دمای شدید ساخته شوند که علاوه بر هزینه بالا، آلاینده های زیادی نیز وارد طبیعت می کند. پژوهشگران به تازگی موفق به ساخت چاقویی از جنس چوب شده اند که بدون نیاز به ایجاد حرارت بالا در طول تولید، تیزی و استحکامی به مراتب بیشتر از چاقوهای فلزی معمولی داشته و به سادگی می تواند گوشت استیک را برش دهد.

پروفسور تنگ لی (Teng Li) سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره محصول جدید خود می گوید: این چاقو یک استیک نیم پز را به راحتی و با عملکرد مشابه چاقوی استیل برش می دهد. این محصول قابل شستشو و استفاده مجدد بوده و جایگزین مناسبی برای چاقوهای فلزی، سرامیکی و پلاستیکی است.

پروفسور لی در این رابطه می گوید: با دقت در اشیایی که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار دارد می توان دریافت که بسیاری از آنها از مواد مصنوعی ساخته دست بشر، تولید شده اند زیرا مواد طبیعی لزوماً نیازهای ما را برآورده نمی کند. سلولز ، جزء اصلی چوب است و به طور طبیعی استحکام و چگالی متفاوتی نسبت به فلزات، پلیمر و سرامیک دارد.

به گزارش سیناپرس،از آنجایی که تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد از محصولات چوبی حاوی سلولز و فیبر گیاهی بوده و مابقی آن شامل چسب است، مقاومت این محصولات از مواد ساخته شده توسط انسان کمتر است. برای رفع این مشکل، محققان تکنیکی را برای حذف اجزای ضعیف چوب بدون آسیب رساندن به اسکلت سلولزی آن ایجاد کردند.

پروفسور لی می گوید:  این یک فرایند دو مرحله ای است. در مرحله اول ، چوب را تا حدودی تصفیه می کنیم. به طور معمول، چوب دارای ماهیتی بسیار سفت و سخت استاما پس از حذف لیگنین ، نرم ، انعطاف پذیر و تا حدودی چسبناک می شود. در مرحله دوم ، ما با ایجاد فشار و حرارت به چوب فرآوری شده، آب موجود در آن را متراکم و خارج می کنیم.

در ادامه پس از ایجاد طرح دلخواه به شکل چاقو، روی این چوب با روغن های معدنی پوشانده شده و به این ترتیب کیفیت و استحکام محصول در حین استفاده یا شستشو حفظ میشود. 

باید توجه داشت که بافت چوب در زیر میکروسکوپ دارای تخلخل زیاد بوده و حفره های تو خالی متعددی در آن دیده می شود ولی طی این فرایند دو مرحله ای،عیب های چوب طبیعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و کانال های انتقال آب یا سایر مواد مغذی در درخت تقریباً از بین می روند.

نویسندگان مطالعه همچنین نشان دادند که این فرآیند می تواند برای تولید میخ های چوبی که به اندازه میخ های فولادی معمولی تیز هستند استفاده کرد که بر خلاف نمونه های فلزی، دچار زنگ زدگی نمی شوند.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Matter منتشر شده است.

مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا