ایجاد فضایی نوین در دنیای کسب و کارها از دل یک جشنواره

آروین صداقت کیش،  پژوهشگر و منتقد موسیقی و داور بخش موسیقی «جشنواره ایده های برتر فناوری های نرم و صنایع فرهنگی» در گفتگو با سیناپرس درباره این جشنواره با اشاره به اهمیت کشف استعدادها در جریان چنین رویدادهایی در مقایسه با رویدادهای مشابه گفت: به طور ضمنی نمی توان این رویداد را با دیگر جشنواره ها به ویژه در زمینه موسیقی مقایسه کرد. چراکه در رشته موسیقی که من داور آن هستم جشنواره مشخصی تا کنون برگزار نشده است، بنابراین نمی توان رویکرد مقایسه ای داشت. 

وی افزود: همواره در ایران اغلب جشنواره ها در باب آثار هنری برگزار می شود نه ایده هایی که راه طولانی را در رسیدن به آثار باید طی کنند. از آنجایی که این جشنواره درباب ایده ها برگزار می شود و تمرکز زیادی بر کشف استعداد ها و صنایع فرهنگی دارد، باید دید در نهایت چه نتایجی در آثار برآمده از ایده ها نمود پیدا می کنند.  

صداقت کیش با اشاره به پیش بینی موجود از این جشنواره گفت: پیش بینی خاصی نمی توان از این جشنواره داشت؛ چراکه هنوز آثار دیده نشده است. امیدواریم این نوع جشنواره ها در زمینه ایده های نو  فضای نوینی را رقم بزنند که در نهایت به کسب و کارهای خلاقانه بیانجامد.  

به گفته این پژوهشگر، در کل مساله ایده در جشنواره به نوعی پیچیده است و باید راجع به آن روشن سازی های زیادی شود و شرکت کنندگان از پیش نسبت به جنبه های گوناگون آگاهی کسب می کردند. 

وی افزود: اینکه چه ایده ای باید مورد توجه قرار گیرد، خود جای سوال دارد. در حقیقت ما یک مجموعه ای از ویژگی ها را مدنظر قرار می دهیم که داوری هم بر مبنای آن انجام می شود؛ اما باید یادآور شد که مفهوم نوآوری به دقت در این جشنواره مورد تعریف قرار نگرفته است. در واقع  دقیقا یک بخشی از آن ویژگی هایی که بر مبنای آن داوری می کنیم ویژگی های مربوط به نوآوری است؛ اما تمامی آن نیست. 

وی در پاسخ به این پرسش که اصلی ترین معیارهای داوری در حوزه موسیقی چه مواردی را در بر می گیرد؟ گفت: از آنجایی که جشنواره فرم های داوری خود را منتشر نکرده است خیلی نمی توان از عناصر داوری حرف زد؛ اما ابتدا باید دید اطلاعات فرستاده شده چقدر کامل و کافی هستند و تا چه حد خلاقانه و نو است. در حقیقت این ها معیارهای اولیه برای داوری دراین جشنواره است و اینکه چقدر امکان پیاده سازی دارد مولفه بسیار مهمی است. در نهایت اگر ایده هایی وجود داشته باشند که مجموعه ای از این معیارها را داشته باشد می تواند تا مراحل نهایی داوری راه یابد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا