مغز اول شما در شکمتان است!

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدیدی که توسط دانشگاه فلیندرز استرالیا انجام شده است، پیچیدگی سیستم عصبی روده ای یا ENS در دستگاه گوارش را که به مغز اول ما معروف است، توضیح می‌دهد. این تحقیق ضمن توضیح نحوه رفتار این سیستم پیچیده عصبی و مشابهت آن با سایر شبکه‌های عصبی در مغز و نخاع، بر این موضوع که سیستم فوق در فرایند تکاملی انسان به عنوان «اولین مغز» مطرح بوده، تأکید می‌کند.

محققان فوق که مقاله خود را مبتنی بر یافته‌های این پژوهش در مجله معتبر Communications Biology (Nature) منتشر نموده‌اند، می گویند: «نتایجی که ما از پژوهش خود گرفته‌ایم، بسیار پیچیده تر از آن چیزی هستند که پیش‌تر انتظار می‌رفت.به گزارش سیناپرس، سیستم کشف شده ما به طور قابل ملاحظه ای متفاوت از مکانیسم‌هایی است که اغلب در سیستم‌های عضلانی توخالی که موادی درون آن‌ها حرکت می‌کند و فاقد یک سیستم عصبی درونی هستند، نظیر عروق لنفاوی، وریدها یا حتی لوله حالب کلیوی دیده می‌شود».

بیشتر بخوانید:

کند کردن روند پیری مغز با پیوند مدفوع

 

آن‌ها معتقدند: «همگام سازی فعالیت عصبی در جمعیت زیادی از نورون‌های سیستم عصبی، امری است که در بسیاری از جانوران مهره دار معمول است».

بر اساس یافته‌های این مطالعه، این موضوع تأیید شده است که سسیستم عصبی روده ای یا ENS، اولین مغزی است که در بدن ما شکل گرفته و این اتفاق، مدت‌ها قبل از مغز اصلی ما که در جمجمه قرار دارد، رخ داده است.

گفتنی است دستگاه عصبی روده‌ای (ENS) بخشی از دستگاه عصبی خودمختار بوده که مسئول تنظیم فرایند هضم و کنترل اندام‌های مربوط به آن است. این سیستم عصبی سیگنال‌هایی را از طریق اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک دستگاه عصبی خودمختار از دستگاه عصبی مرکزی دریافت می‌کند که به تنظیم فعالیت‌های آن کمک می‌کنند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا