کاهش زاد آوری گونه های جانوری به همت خشکسالی

مهدی صفی خانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: سرشماری گونه های جانوری از ابتدای تیر ماه آغاز شده و تا 15  ماه جاری ادامه دارد.

صفی خانی با بیان اینکه سرشماری گونه های شاخص دو بار در سال انجام می شود، تصریح کرد: سرشماری تابستانه با هدف برآورد نرخ زادآوری حیات وحش انجام می شود و عمده هدف ما بیشتر برای این است که در مورد وضعیت زاد آوری در منطقه اطلاعات کسب کنیم.

وی ادامه داد : سرشماری زمستانه نیز سرشماری اصلی مجموعه محیط زیست محسوب می شود که کل جمعیت گونه های جانوری را  مورد بررسی و پایش قرار می دهد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره محیط زیست به تاثیرات خشکسالی بر تعداد گونه های جانوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: خشکسالی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تعداد گونه های مناطق حفاظت شده تاثیر گذار است و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت.

صفی خانی با بیان اینکه نیمی از سرشماری ها تا کنون انجام شده و پیش بینی می شود  کاهش زادآوری در بره و بزغاله ها را داشته باشیم، تاکید کرد:  برآوردها تا کنون با پیش بینی های مجموعه محیط زیست هم خوانی دارد و نسبت به سالهای گذشته کاهش زدآوری را داشته ایم.

وی به اثر مستقیم خشکسالی در مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت: منابع آبی مورد نیاز حیات وحش را تحت تاثیر قرار می دهد همچنین اثر غیر مستقیم خشکسالی، شرایط تغذیه ای حیات وحش را تحت تاثیر قرار داده و میزان تغذیه آنها را کاهش می دهد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ترک منطقه توسط گونه های جانوری قبل از فصل زاد آوری ممکن است به وقوع بپیوندد بنابراین در این فصل ترک منطقه توسط گونه های جانوری را نداریم.

وی گفت: در صورتیکه با  موضوع خشکسالی بیشتراز حد کنونی درگیر شویم برنامه ریزی های لازم برای جایگزین کردن و تامین علوفه انجام شده است اما خوشبختانه در حال حاضر وضوع خشکسالی در حد غیر قابل کنترل نیست.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا