برف زمستان باز هم ما را غافلگیر کرد!

درحالی برخی از مسئولان، کم کاری در زمینه ارائه خدمات و کمک به گرفتاران در برف و کولاک را با واژه تکراری "غافلگیری" توجیه می کنند که معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که این سازمان از روز چهارشنبه هفته گذشته، اخطاریه لازم در این زمینه را به تمامی دستگاه ‌ها ارائه و از آنها خواسته بود که در برابر بارش برف آمادگی داشته باشند.

طی روزهای شنبه و یکشنبه (7 و 8 بهمن) در برخی محورها از جمله آزادراه تهران- کرج بویژه در بخش ‌هایی از گرمدره و وردآورد، تهران – قم، تهران – ساوه، آزاد راه کرج – قزوین، تراکم شدید خودروها باعث اخلال در ترافیک این مناطق شد و مردم ساعت های طولانی در خودروهای خود گرفتار شدند.

در این بین نباید از تلاش های پلیس راه، راهداری، هلال احمر و اورژانس برای آزادسازی محورهای مسدود و امدادرسانی به گرفتاران در برف و کولاک غافل شد.

غافلگیر شدن از برف زمستان، اما موضوعی عجیب است؛ آیا از زمستان، انتظاری غیر از برودت هوا و بارش برف می رود؟ آیا هواشناسی، کاهش دما و بارش برف در اکثر نقاط ایران از ابتدای هفته جاری را پیش بینی نکرده بود؟ آیا پلیس راه به رانندگان هشدار نداده بود که تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ به همراه داشته و از عملکرد سیستم گرمایشی خودرو اطمینان حاصل کنند؟

پس چرا صبح امروز (یکشنبه)، مردم در برخی از معابر شهر تهران با مشکل تردد بدلیل شن پاشی نشدن مواجه شدند؟ چرا خودروها ساعت ها در ترافیک های سنگین و محورهای مسدود گرفتار شدند؟ چرا خودروها بدون تجهیزات زمستانی در محورهای برف گیر، گرفتار شده و مسیر حرکت سایر خودروها را مسدود کردند؟ و ده ها چرای دیگر.

شاید عادت کرده ایم در جواب بسیاری از چراها فقط بگوئیم: غافلگیر شدیم!

برف، پروازهای فرودگاه های امام و مهرآباد را لغو کرد

با توجه به برودت هوا، بارش شدید برف و کاهش دید افقی، پروازهای داخلی و خارجی دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) را لغو کرد.

البته این وضعیت تنها مختص ایران نیست و بسیاری از کشورها در شرایط مشابه، مجبور به لغو پروازها می شوند؛ به عنوان مثال، سرمای فلج ‌کننده در شرق آمریکا و کانادا در اواسط دی ماه جاری باعث لغو یا تأخیرهای چند ساعته بیش از 3500 پرواز شد.

شرایط در برخی از فرودگاه های آمریکا نیز بسیار وخیم بود، بطوریکه دو هواپیما در فرودگاه جان اف کندی با یکدیگر برخورد کردند که البته این حادثه تلفاتی برجای نگذاشت.

سرمای هوا و گرمی گرمخانه ها

محمد علی نجفی، شهردار تهران اعلام کرد که از روز گذشته (شنبه)، گرمخانه های شهر و برخی مراکز دیگر، در حال آماده باش هستند تا کسی در این سرمای هوا، بی سرپناه نباشد.

هوای درختان را داشته باشیم

مرضیه برومند، کارگردان نام آشنای تلویزیون در گفتگو با ایسنا، از کودکان و نوجوانان خواسته که در این هوای برفی، هوای درختان را نیز داشته باشند و به اصطلاح به "درخت تکانی" بروند.

شهردار تهران نیز تأکید کرد که برف سنگینی بر روی درختان نشسته است و احتمال شکستن شاخه های درختان وجود دارد. از مردم خواسته شده که درختان را – بدون وارد کردن هرگونه آسیب – تکان دهند تا از شکسته شدن شاخه ها و آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا