بی‌طرفی اینترنتی، نابودی دیگر از سوی ترامپ

همه ما می‌دانیم که دونالد ترامپ بیشتر از این‌که یک سیاستمدار باشد، یک تاجر است و وضعیت فعالیت او در کاخ سفید نیز رسما به نفع طبقه مرفه جامعه آمریکا و به ضرر تمامی افراد دیگر در کره زمین بوده است. بااین‌وجود کمتر کسی فکر می‌کرد که تبعات فعالیت‌های ترامپ برای افزایش درآمد طبقه پردرآمد آمریکا تا این اندازه مهیب باشد. یکی از آخرین لرزش ایجاد شده به‌واسطه فعالیت‌های این دیکتاتور، لغو قانونی به نام بی‌طرفی اینترنتی است. بااین‌وجود این قانون چه معنایی دارد و لغو آن چه تبعاتی را به همراه خواهد داشت؟

ابتدا به خود قانون بی‌طرفی اینترنتی می‌پردازیم. این قانون به این معنی است که تمامی وب‌سایت‌های موجود در شبکه اینترنت باید پتانسیلی برابر برای ارائه سرعت داشته باشند. این امر به این معنی است که اگر یک وب‌سایت نوپا بخواهد وارد اینترنت شود، سرعت دسترسی به آن برابر با وب‌سایت‌های بزرگی مانند گوگل خواهد بود و تنها محدودیت‌های خود سایت یاد شده می‌تواند سرعت دسترسی به آن را کاهش بدهد. بااین‌وجود لغو این قانون به این معنی است که شرکت‌های تامین کننده خدمات اینترنتی یا به‌اصطلاح آی اس پی ها می‌توانند باندهای مختلفی را ایجاد کنند که یکی از آن‌ها سریع‌السیر است و تنها شرکت‌هایی که هزینه‌هایی سنگین را به این تامین کننده پرداخت می‌کنند اجازه خواهند داشت تا از این باند استفاده کنند. این امر یعنی فرصت نابرابر و قدرتمندتر شدن قدرت‌ها و ضعیف‌تر شدن افراد نوپا و بابنیه.

لغو شدن بی‌طرفی اینترنتی موجب می‌شود تا شرکت‌های تامین کننده خدمات اینترنت مانند سابق به سراغ دریافت رشوه از وب‌سایت‌ها بروند و اگر وب‌سایتی از پرداخت این رشوه قانونی خودداری کرد، آن‌ها را به باند کم‌سرعت و بسیار ضعیف انتقال خواهند داد. این تجربه تلخ پیش از دوران تصویب قانون یاد شده حس شده بود ولی به نظر می‌رسد که ترامپ فقط به فکر منافع بیشتر سرمایه‌داران است. نکته منفی این ماجرا این است که هزینه پرداخت شده توسط وب‌سایت‌ها به هزینه‌های کلی اضافه می‌شود و درنهایت این کاربران هستند که باید هزینه عضویت بیشتری در شبکه‌های مختلف بپردازند و در حقیقت بازنده نهایی، کاربران خواهند بود.

این موضوع تنها یک امر داخلی در آمریکا است ولی به‌خوبی رویکرد عملیاتی دولت ترامپ را نشان می‌دهد و به‌خوبی می‌توان درک کرد که چرا بسیاری از دولت‌های جهان پس از روی کار آمدن این فرد با مشکلات متعددی از جمله افزایش نفرت و نژادپرستی نسبت به مردمشان روبرو شده‌اند. برابری‌اینترنتی که از طریق قانون بی‌طرفی اینترنتی ممکن می‌شد، به‌سادگی نمادی از عدم برابری‌ای است که دولت ترامپ به دنبال تحقق بیشتر آن است و چنین اقدام‌هایی موجب شده است که برخی به او لقب هیتلر هزاره جدید را بدهند.

آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا