همیشه به دنبال خلق موضوعات تازه بودم

در مورد سوابق تحصیلی تان بفرمائید

ورودی سال 68 دوره کارشناسی رشته حقوق دانشگاه تهران هستم،. مقطع کارشناسی ارشد را با رتبه 1 در دانشگاه شهید بهشتی و در رشته حقوق کیفری و جرم شناسی گذراندم. در آن زمان، هنوز در این رشته مقطع دکتری وجود نداشت؛ به همین خاطر مدتی به فعالیت های حقوقی پرداختم و پس از اینکه ایجاد این رشته در مقطع دکتری، در آزمون شرکت کردم و با رتبه 1 موفق به قبولی در دانشگاه شهید بهشتی شدم. در آن زمان در آزمون اختبار کانون وکلا رتبه 3 را نیز کسب کرده بودم و همزمان در آنجا نیز فعالیت می کردم تا آن که کار رساله دکتری آغاز شد؛ موضوعی که در آن زمان انتخاب کرده بودم و به عنوان پروپوزال رساله دکتری ارائه دادم، در حوزه تجارت الکترونیکی بود، در حالی که در آن زمان در آن حوزه هنوز قانونی وجود نداشت و من تصمیم داشتم ابعاد کیفری حوزه تجارت الکترونیک را بررسی کنم که به خاطر ناآشنا بودن این موضوع و جدید بودن موضوع تجارت الکترونیک، بعد از کش و قوس های فراوان و بعد از یک سال، (پروپوزال) در سال 80 مورد قبول واقع شد؛ این در حالی است که اولین قانون رسمی در حوزه تجارت الکترونیک در سال 82 در کشور نوشته شده است.

در سال 85 هم که کار رساله تمام شد و می خواستم از آن دفاع کنم، اولین کسی بودم که در حوزه تجارت الکترونیک صاحب اثر بودم، یعنی تا آن زمان کسی چنین مطلب دانشگاهی میان رشته ای که مباحث کیفری تجارت الکترونیک را شامل می شد، ننوشته بود؛ این در حالی بود که اولین قانون کیفری در حوزه مباحث کیفری تجارت الکترونیک در سال 88 به تصویب رسید. در نهایت رساله دکتری هم با کسب نمره قبولی مورد تایید قرار گرفت.

از چه زمانی پژوهش را آغاز کردید؟

از سال 86 و پس از فارغ التحصیلی، نوشتن مقاله را آغاز کردم. اولین پروژه علمی-پژوهشی من در سال 86 به چاپ رسید. همزمان با این دوره، به دانشگاه علم و فرهنگ آمدم، چون به تدریس بیشتر از کارهای حقوقی علاقمند هستم و درحال حاضر هم کار وکالت انجام نمی دهم؛ ضمن اینکه در حوزه فناوری اطلاعات نیز شرکتی دارم که خدمات دولت الکترونیک ارائه می دهیم.

از سال 86 که نوشتن مقاله را آغاز کردم، تقریبا هر سال 2 الی 3 مقاله نوشتم و درحال حاضر حدود 20 مقاله دارم که 13 مقاله دارای رده علمی-پژوهشی هستند و بقیه در رده علمی- ترویجی یا همایش های بین المللی هستند.

14 مقاله در حوزه فناوری اطلاعات و بقیه در حوزه حقوق کیفری و موضوعاتی از این قبیل است. رشته دکتری من در حوزه کیفری و جرم شناسی است و به واسطه علاقه ای که داشتم، به سمت فناوری اطلاعات گرایش پیدا کردم. همیشه علاقه داشتم به مباحثی ورود پیدا کنم که تاکنون کسی به آن وارد نشده است و همیشه دنبال مسائل جدید بودم؛ به عنوان مثال، سال 74 یک موضوع تحت عنوان "بزه دیده شناسی" در پایان نامه کارشناسی ارشدم استفاده کردم که این واژه توسط یکی از اساتید بزرگ حوزه جرم شناسی وارد ادبیات حقوقی شده بود و آن زمان که من این واژه را در پایان نامه استفاده کردم، این کلمه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

چه توصیه ای به دانشجویان دارید؟

همواره به دانشجویانم توصیه می کنم، سعی کنید به جای پیروی از موضوعات تکراری و موضوعاتی که قبلا به آنها پرداخته شده است، به دنبال خلق موضوعات تازه و پیدا کردن داستان های جدید باشید تا بتوانید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشید.

 

 

گفتگو: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا